ДОСВІД ІНОЗЕМНИХ КРАЇН: РЕФОРМА СИСТЕМИ КЕРІВНИЦТВА ЗС ПОЛЬЩІ

З моменту приходу до влади у 2015 р. у Польщі уряду, сформованого партією «Право і справедливість», у цій країні почали здійснюватися  реформи, які призводять не лише до масових протестів населення, але й до різкої критики з боку європейських партнерів за посягання на засади демократії. Так, після внесення змін до законодавства про судоустрій німецька газета «Sueddeutsche Zeitung» написала, що Польща перетворює суди у філії правлячої партії, а президент РП Анджей Дуда, як «маріонетка свого політичного патрона Ярослава Качиньського, готовий все затвердити»[1].

В експертних колах складається враження, що чинна польська влада запланувала деякі реформи виключно для того, щоб продемонструвати народові, що попередній уряд все робив неправильно. До числа таких помилок міністерство національної оборони (МНО) РП зарахувало й зміни у системі керівництва і командування ЗС РП, проведені на початку 2014 р.[2].

У чому ж полягала сутність реформи, яку свого часу ініціював уряд Дональда Туска? Ця реформа, фактично, стала завершальним етапом перебудови Війська Польського з численної армії, сформованої на основі загального військового обов’язку (347 тис. осіб у 1990 р.), на повністю професійну армію (100 тис. осіб у 2013 р.)[3]. Трансформації була піддана як організаційна структура найвищої ланки командування (кількість органів, їх особовий склад і сфера повноважень), так і сама ідея функціонування системи керівництва і командування, а також стратегічні завдання її окремих компонентів. Підписуючи зміни до відповідного законодавства, тодішній президент РП Броніслав Коморовський зазначив, що реформа наближає армію до реальних потреб і можливостей та є повністю сумісною із системою НАТО[4]. Попередній правовий аналіз запропонованих змін засвідчив, що вони не суперечили положенням Конституції РП[5].

У результаті цієї реформи були створені два нові органи: Головне командування видів (ГКВ) ЗС РП і Оперативне командування видів (ОКВ) ЗС РП[6], підпорядковані міністрові національної оборони. Перший орган відповідає за керівництво армією у мирний час, другий – за командування нею у час війни та кризових ситуацій. Одним із нових завдань Генерального штабу (ГШ) стала розробка довгострокових стратегій. Командування окремих видів Війська Польського реорганізовані в інспекції з підпорядкуванням їх ГКВ та ОКВ ЗС РП[7].

Структура ГКВ ЗС РП складається з командування, штабу та 6 інспекцій (Сухопутних військ, Військово-повітряних сил, Військово-морських сил, Сил спеціальних операцій, видів військ, навчання).

Основною метою діяльності ГКВ ЗС РП є організація процесу підготовки сил і засобів та їх розподіл для участі в операціях, відповідно до плану, розробленого ОКВ ЗС РП. На підставі документів планування і висновків зі Стратегічної воєнної гри, що проводиться ГШ, ОКВ ЗС РП опрацьовує стандарти, окреслює потенціал визначених сил, організовує їх навчання і підготовку командування, яке буде брати участь в операції, до злагоджених дій.

ГКВ ЗС РП відповідає за досягнення необхідного потенціалу, бере участь у розробці планів застосування Війська Польського у рамках оборонних операцій та реагування на кризові ситуації. До його компетенції відносяться завдання, пов’язані з підготовкою і підтриманням бойової та мобілізаційної готовності ЗС РП і резерву. Крім цього, ГКВ ЗС РП відіграє провідну роль у підготовці військових частин, які визначені для участі в операціях з підтримання миру і безпеки, кризового реагування та в гуманітарних акціях[8].

У свою чергу, ОКВ ЗС РП відповідає за планування та командування військовими частинами та приданими їм невійськовими структурами у спільних миротворчих, рятувальних та гуманітарних операціях і заходах із запобігання або ліквідації терористичних актів, а також силами, виділеними для підтримки державних органів та органів місцевого самоврядування, у разі виникнення невійськових кризових ситуацій.

ОКВ ЗС РП планує, організовує та проводить військові навчання; оцінює потенціал сил і засобів, визначених для проведення операцій; перевіряє стан боєздатності чергових сил і засобів, призначених для виконання завдань за межами держави; здійснює національне командування ними та нагляд за проведенням спеціальних операцій.

Під час війни та кризових ситуацій військового характеру ОКВ ЗС РП відповідає за розгортання Ставки Головнокомандувача ЗС РП, здійснює оперативне командування армією та приданими їй невійськовими структурами для проведення спільної оборонної операції.

ОКВ ЗС РП виконує завдання міністра національної оборони у сфері охорони державного кордону в повітряному просторі РП, здійснюючи через Центр повітряних операцій та Центр морських операцій командування силами і засобами, призначеними для несення бойового чергування у повітрі та на морі.

Структура ОКВ ЗС РП складається з наступних підрозділів:

Управління роботи з персоналом (J-1);

Управління військово-тактичної розвідки і електронної боротьби (J-2);

Оперативне управління (J-3);

Управління логістики (J-4);

Управління планування (J-5);

Управління зв’язку та інформатики (J-6);

Управління навчання (J-7);

підрозділи забезпечення діяльності.

Протягом останніх років ОКВ ЗС РП здійснювало керівництво  польськими військовими контингентами у рамках операцій НАТО, ООН, ЄС та коаліційних сил на трьох континентах (Пакистан, Сирія, Ліван, Косово, Боснія і Герцеговина, Ірак, Афганістан, Чад, ЦАР, Малі, Конго, країни Балтії)[9].

Наприкінці травня ц.р. МНО РП оприлюднило основні положення реформи системи керівництва і командування ЗС РП, згідно з якими ГКВ та ОКВ підлягають розформуванню, а їх функції переберуть на себе, відповідно, командування окремих видів ЗС РП та новостворена Інспекція навчання і командування. Разом з Інспекцією підтримки ЗС усі ці органи будуть безпосередньо підпорядковані начальнику ГШ.

За задумом авторів реформи, вона призведе до спрощення згаданої системи, більш чіткого визначення ієрархічності керівництва ЗС РП та  розподілу відповідальності між ним. ГШ Війська Польського буде становити інтегральну складову МНО, що полегшить цивільний контроль над ЗС РП[10].

Слід зазначити, що політика міністра національної оборони РП Антоні Мацєревича не користується широкою підтримкою у військових колах. У зв’язку з намірами чинної влади анулювати попередню реформу системи керівництва і командування ЗС РП подав у відставку Головнокомандувач видів ЗС РП генерал Мирослав Ружаньський, який 2013 р. був Уповноваженим МНО з питань реформування, а потім очолював організаційну групу зі створення ГКВ ЗС РП[11]. Всього ж за майже два роки правління партії «Право і справедливість» з лав ЗС РП було звільнено 36 генералів і адміралів (22 з них – за власним бажанням). Ще одна група знаходиться у кадровому резерві (без сподівань на перепризначення)[12]. Такої чистки, вважають експерти, не було у Війську Польському протягом усієї історії існування незалежної Польщі.

У червні ц.р. Служба військової контррозвідки, підпорядкована МОН РП, розпочала контрольну перевірку щодо генерала Ярослава Крашевського, який очолює Департамент керівництва Збройними силами Бюро національної безпеки РП[13]. На час перевірки (яка може тривати до 12 місяців) він був позбавлений допуску до державної таємниці, що унеможливило виконання генералом своїх службових обов’язків у повному обсязі. Кім того, міністр національної оборони Антоні Мацєревич неодноразово у неофіційній обстановці висловлював претензії на адресу цього високопосадовця[14].

Вірогідно, що саме цей факт став останньою краплею, яка переповнила чашу терпіння президента Польщі, і змусила його вдатися до свого конституційного права як Верховного головнокомандувача ЗС РП. Не досягши компромісу з оборонним відомством як у справі змісту реформи системи керівництва і командування, так і щодо зняття підозри з генерала Ярослава Крашевського, Канцелярія президента РП напередодні святкування Дня Війська Польського (15 серпня) оголосила про «замороження» подань на присвоєння наступних генеральських і адміральських звань та нагородження військових орденами[15]. За даними ЗМІ, міністр національної оборони РП Антоні Мацєревич розраховував на те, що цього року вищі офіцерські звання отримають 46 його призначенців[16].

Такий демарш продемонстрував відсутність консенсусу щодо змін у ЗС РП між урядом та Главою держави (хоча, вони й представляють одну партію), який, судячи з усього, вирішив вийти з «тіні» Ярослава Качиньського і грати самостійну роль у внутрішньополітичному житті країни. Виступаючи на урочистостях з нагоди Дня Війська Польського, Анджей Дуда заявив про важливість зміцнення ЗС РП, одночасно наголосивши, що польська армія є армією Речі Посполитої, а не чиїмсь приватним збройним формуванням[17].

[1] Zagraniczne media o reformie sądownictwa w Polsce. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rp.pl/Polityka/170729702-Zagraniczne-media-o-reformie-sadownictwa-w-Polsce.html

[2] Szef MON: Zmiany systemu dowodzenia armią jeszcze w tym roku. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.defence24.pl/480329,szef-mon-zmiany-systemu-dowodzenia-armia-jeszcze-w-tym-roku

[3] Станом на 2017 р., до складу ЗС РП входять 5 видів військ: Сухопутні війська (57 тис. осіб), Військово-повітряні сили (17,5 тис. осіб), Військово-морські сили (8,5 тис. осіб), Сили спеціальних операцій (2,5 тис. осіб), Війська територіальної оборони (запланована чисельність — 53 тис. осіб) .

[4] Rusza reforma dowodzenia. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.polska-zbrojna.pl/home/articleshow/8844?t=Rusza-reforma-dowodzenia

[5] Reforma dowodzenia zgodna z konstytucją. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.polska-zbrojna.pl/home/articleshow/8280?t=Reforma-dowodzenia-zgodna-z-konstytucja

[6] Цей орган був створений на базі Оперативного командування ЗС РП і перейняв деякі його функції.

[7] Prezydencka ustawa o dowodzeniu armią w czasie wojny. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.polska-zbrojna.pl/home/articleshow/13055?t=Prezydencka-ustawa-o-dowodzeniu-armia-w-czasie-wojny

[8] Dowództwо Generalne  Rodzajów Sił Zbrojnych. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dgrsz.mon.gov.pl/

[9] Dowództwо Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.do.wp.mil.pl

[10] Zmiany systemu dowodzenia. Ułatwić transformację z czasu «P» do czasu «W». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.defence24.pl/599278,zmiany-systemu-dowodzenia-ulatwic-transformacje-z-czasu-p-do-czasu-w

[11] Nowa reforma systemu dowodzenia. Jakie założenia?. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.defence24.pl/561230,nowa-reforma-systemu-dowodzenia-jakie-zalozenia-analiza

[12] Станом на липень 2017 р., у Війську Польському проходило службу 67 генералів та адміралів.

[13] Бюро національної безпеки є виконавчим органом Ради національної безпеки, яку очолює президент РП.

[14] Komunikat Biura Bezpieczeństwa Narodowego w sprawie gen. Jarosława Kraszewskiego. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/ 1715098,1,komunikat-biura-bezpieczenstwa-narodowego-w-sprawie-gen-jaroslawa-kraszewskiego.read

[15] Prezydent nie wręczy 15 sierpnia nominacji generalskich. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.parlamentarny.pl/ludzie/prezydent-nie-wreczy-15-sierpnia-nominacji-generalskich,24659.html

[16] Czystka Antoniego Macierewicza. Minister chce mieć swoich generałów. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://wyborcza.pl/7,75398,22178325,czystka-antoniego-macierewicza-minister-chce-miec-swoich-generalow.html

[17] Oficjalna strona Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.prezydent.pl/aktualnosci/wypowiedzi-prezydenta-rp/wystapienia/art,261, wierze-ze-w-procesie-modernizacji-armii-zachowamy-jednosc.html

-->