КИТАЙСЬКІ БЕЗПІЛОТНИКИ І ТЕХНОЛОГІЇ. ПРИКЛАД ДЛЯ УКРАЇНИ?

Не є таємницею, що війна майбутнього буде виключно дистанційною. Про це говорять експерти усіх провідних країн світу. Не є виключенням в цьому плані і Китай. Процес динамічного осучаснення Народно-Визвольної Армії Китаю (НВАК), що особливо прискорився останнім часом, включає удосконалення існуючих структур, стратегії і тактики дій, а також – все більш широке і глибоко обґрунтоване впровадження сучасних бойових систем, озброєння і військової техніки (ОВТ). Напрямки впровадження ОВТ і якісних змін НВАК в цілому мають надати Китаю не лише титул світової держави, але й сильні позиції в економічній сфері. Отже, ми бачимо, що Пекін робить ставку на розвиток масової армії безпілотників.

За китайськими оцінками, сильна військова позиція країни полягає в наявності сучасного озброєння  у вигляді ядерної зброї з повною тріадою засобів її доставки, високоточних систем ураження різного призначення і дальності дії, ефективних систем розвідки і передачі даних або проекції сили в будь-якому регіоні. Все це забезпечується поступовими розробками і впровадженням на озброєння НВАК все більш сучасних видів ОВТ нового покоління, таких, як високоенергетична і гіперзвукова зброя, а також широке використання бойових і допоміжних роботів, в т.ч. безпілотних повітряних систем (БПЛА).

Поряд з динамічним розвитком ударних систем та систем підтримки, в Китаї триває процес розвитку систем загоризонтної розвідки і знищення цілей. При цьому йдеться не лише про РЛС і системи космічної розвідки, але й про розвідувальні літаки і БПЛА.

БПЛА в китайських планах відіграють неабияку роль, тому відпрацюванню тактики безпілотників приділяють багато уваги. Передусім, йдеться про використання поодиноких машин і масове використання машин («рої»), в т.ч. широка взаємодія з класичними літаками і вертольотами. При цьому бойові можливості БПЛА мають бути дуже високими і дозволяти на використання безпілотників в районах дії ППО-ПРО та РЕБ потенційного противника.

Якщо оцінювати відповідні проекти БПЛА китайської розробки, варто зазначити, що конструкція цих апаратів передбачає використання з-поза меж дії існуючих і перспективних систем ППО-ПРО. Відповідно, таким вимогам відповідають і бортові системи розвідки та озброєння, які мають нести БПЛА.

В даний час НВАК має на озброєнні кілька типів БПЛА різних класів. При цьому моделі т.зв. першого покоління поступово замінюються на нові, більш сучасні зразки. Водночас, зростає кількість машин класів HALE i MALE по відношенню до тактичних систем (що раніше домінували). Остання обставина пов’язана з необхідністю забезпечення певного рівня розвідки і спостереження, а також здатності  високоточного ураження визначених цілей, розташованих на великих відстанях.

Національна стратегія передбачає динамічний розвиток роботизованих систем (в т.ч. БПЛА), як для військових, так і для цивільних потреб. Відповідно, розвиток має забезпечуватися не лише силами державних, але й приватних підприємств і фірм.  За даними Пентагону, Китай до 2023 року здатний виготовити понад 42000 БПЛА, здатних діяти в різних умовах, як над суходолом, так і над морем.

Про важливість БПЛА для НВАК свідчить початок будівництва для них  величезної бази площею понад 134 кв. км в Пекіні. Проект вартістю близько 14,6 млрд. доларів США має бути завершено до 2025 року.

Перші розробки БПЛА в Китаї беруть свій початок у 80-х роках ХХ століття, за неофіційними даними, ними опікувалася спілка Xi’an Aisheng (ASN) Technology Group Co. Ltd. спільно з Північно-Західним Політехнічним Інститутом.

В даний час в Китаї безпілотними апаратами займається значна кількість (кілька десятків) проектних установ, виробників і постачальників окремих компонентів для БПЛА. Серед найбільш відомих можна зазначити наступні: Науково-дослідницький відділ Китайської Аерокосмічної Академії (CAAA), що входить до складу Китайської Аерокосмічної Наукової і Технологічної Корпорації (CASC); Харбінська Авіаційна Промислова група (HAIG) та Авіаційний Проектний і Дослідницький Інститут Ченьду (CADI) – обидва залежать від відомої Авіаційної Промислової Корпорації Китаю (AVIC); Китайська Аерокосмічна і промислова корпорація (CASIC); Авіаційна Корпорація Гуйчжоу, компанія Tengden тощо.

Варто згадати лише деякі з відомих на сьогодні конструкції БПЛА китайського виробництва, на створення яких вплинули як специфіка підходу наукової думки, так і іноземний та китайський досвід використання машин і відповідного обладнання та озброєння.

 

Малі БПЛА

CH-802 – БПЛА класу «мікро», старт – ручний. Довжина 1750 мм, розмах крил 3000 мм, стартова маса 6,5 кг. Тривалість польоту до 180 хвилин, використовується електричний двигун. Максимальна висота польоту 3000 м, втім, практична стеля – від 300 до 1000 м, типовий радіус дії – від 10 до 35 км. Передача інформації відбувається в реальному часі на переносну консоль. БПЛА використовується переважно розвідувальними підрозділами для коригування артилерійського вогню.

Дещо менший БПЛА CH-902 (нагадує відомий безпілотник RQ-11 Raven) має стартову масу 3,7 кг і тривалість знаходження у повітрі близько 60 хвилин. Це переносна система, оснащена направленою антеною зв’язку і призначена головним чином для потреб сил спецназу, поліції та інших охоронних структур.

Міні-БПЛА Sky Wing (SW-6) має стартову масу 20 кг, в т.ч. корисне навантаження 5 кг. В носовій частині апарат  може нести ТВ – або ІЧ камеру. БПЛА має двосторонній зв’язок для обміну даними, можливе оснащення апаратурою РЕБ. БПЛА має електричний двигун з живленням від літій-іонного акумулятора. Швидкість польоту становить до 80-100 км/г, висота в межах 2000-3000 м (операційна – до 1000 м), тривалість польоту понад 60 хвилин.

Прототип CH-803 відрізняється оригінальним конструктивним типом (довгі, вузькі крила, розміщені з тильної сторони овального фюзеляжу). Стартова маса складає 18 кг, маршова швидкість 80-110 км/г i радіус дії — до 50 км. Апарат може перебувати в повітрі до 5 годин. Старт – за допомогою катапульти, посадка – парашутна.

Черговий прототип CH-901 вже є відповідником циркуляційного боєприпасу (китайська армія уживає його в т.ч. у протирадіолокаційній версії IAI Harpy). Апарат має тривалість польоту від 1 години (з бойовою частиною) до 2-х годин (з оптоелектронною головкою). Стартова маса 9 кг, в т.ч. 2 кг – корисне навантаження. Довжина 1200 мм, розмах крил 2000 мм. Дальність дії становить 15 км на висоті 10-1500 м при швидкості від 70 до 120 км/г (максимальна –150 км/г). Після виконання розвідки може здійснювати посадку парашутним способом. В бойовому варіанті точність влучення у ціль становить до 5 м.

CH-91 має подвійний фюзеляж і V-подібний стабілізатор і війнглети на закінцівках крил. Довжина апарату 1500 мм, він оснащений двотактним бензиновим двигуном потужністю 22,3 к.с. Апарат є подальшим розвитком БПЛА моделі CH-1A/2. Старт відбувається за допомогою катапульти з використанням реактивного прискорювача, посадка – на парашуті. Час перебування в повітрі – до 5 годин, дальність дії становить 150 км, оперативна висота польоту 1980-2500 м (максимальна до 4480 м), а маршова швидкість від 120 до 150 км/г (максимальна — 180 км/г). Стартова маса 110 кг, користе навантаження до 20 кг.

Більш просунутою китайською  розробкою є середньоплан CH-92 зі смуговим крилом більш передової конструкції. БПЛА має трьохопорне шасі, що ховається під час польоту, апарат може стартувати і здійснювати посадку за класичною аеродинамічною схемою літака. Довжина 4100 мм, висота 1600 мм, розмах крил 9000 мм. Максимальна стартова маса 300 кг, корисне навантаження 60 кг. БПЛА оснащено двотактним бензиновим двигуном потужністю 50,6 к.с. Тривалість польоту — до 10 годин, дальність – 250 км, максимальна висота – 5980 м. Оперативна висота польоту — 1980-2500 м, маршова швидкість 120-160 км/г (максимальна 190 км/г).

CH-3A має аеродинамічну схему «качка» з розміщенням рулів на вертикальних стабілізаторах, що знаходяться на кінцівках крил. Розмах крил 8000 мм, під ними знаходяться вузли кріплення переносних систем озброєння. БПЛА має трьохопорне шасі і здійснює зліт і посадку за класичною аеродинамічною схемою. Стартова маса 650 кг, корисне навантаження 180 кг, максимальна тривалість польоту у версії без озброєння – до 15 годин. Максимальна швидкість 256 км/г, оперативна висота польоту 4000 м, максимальна  7000 м. Стандартний комплекс складається з 3-х БПЛА і наземної станції управління.

Цей апарат може нести озброєння: керовані ракети AR-1 або бомби FT-5/9. КР AR-1 має напівактивне лазерне наведення на ціль і несе 10-кг кумулятивну бойову частину, здатну долати броню до 1000 мм RHA (остання версія має вбудовану схему INS, дальність понад 8 км i швидкість М 1,1).

Змонтована під центральною частиною фюзеляжу оптоелектронна головка висувається під час польоту і служить як для розвідки, так і для  наведення зброї на визначену ціль. Повідомлялося про поставки БПЛА цього типу на експорт (Нігерія, Туркменістан).

Іншою версією БПЛА китайського виробництва, яка використовується також ЗС Туркменістану, є апарат WJ-600A/D. В частинах НВАК машини цього типу використовуються як з турбогвинтовими двигунами (WJ-600A), так і з реактивними (WJ-600). Він має тривалість польоту понад 5 годин і корисне навантаження до 130 кг. Старт БПЛА відбувається з використанням допоміжного ракетного прискорювача, посадка – з використанням парашуту.

В ЗС Туркменістану апарат несе озброєння у складі 2-х КР CM-502KG.  Також можливе використання лазерних бомб YZ-200. До складу бортової апаратури входять РЛС SAR i оптоелектронна голівка.

 

Більш потужні БПЛА

Під час розробки середньовисотного БПЛА з великою автономністю CH-4A/B класу MALE метою робіт було створення дешевого в продукції і передусім в експлуатації апарату, який має відрізнятися простотою і універсальністю конструкції. За неофіційними даними, вартість розробки становить близько 20% вартості сучасного багатоцільового літака четвертого покоління.

Довжина машини складає 8500 мм, a розмах крил 18 м. БПЛА має поршневий двигун потужністю 100 к.с. зі штовхаючим трилопатовим гвинтом змінного кроку. Загальна конструкція цього композитного середньоплата нагадує американський аналог MQ-9 Reaper. Аеродинамічна досконалість перевищує показник 20 (співвідношення підйомної сили і коефіцієнту аеродинамічного опору) при максимальному навантаженні, складає майже 1.

Шасі мають три точки опори, з телескопічними амортизаторами, під час польоту ховається. Оптоелектронна головка (має денний і нічний канали, тепловізор і далекомір з лазерним підсвічуванням) є висувною. Також встановлено РЛС з синтетичною апертурою (SAR) дальністю дії 50 км і максимальною роздільністю 0,5 м. РЛС працює в Ku-діапазоні і має масу 60 кг.

Тривалість польоту CH-4 сягає понад 40 годин, його корисне навантаження сягає до 345 кг (при максимальній стартовій масі 1330-1350 кг). За неофіційними даними, крейсерська швидкість становить 150-180 км/г, максимальна — до 210-235 км/год. Оперативний радіус дії 250 км з використанням радіодоступу до інтернету (діапазон C, частота 4-8 гГц). А при використанні супутникового каналу комунікації і навігації (SATCOM) цей показник збільшується до 2000 км.

Оперативна стеля від 3000 до 6000 м, максимальний – 7200 м. Апарат може бути озброєно у керовані через супутник бомби FT-5/9 та ракети AR-1, які можуть переноситися на 4-х вузлах зовнішньої підвіски. На цьому БПЛА проводилися випробування протитанкових ракет HJ/AKD-10 та їхньої версії Blue Arrow 9 (BA-9), оснащеної тандемними кумулятивними  БЧ або осколково-фугасними БЧ. За оцінками експертів, апарат також здатний нести нові бомби FT-10/25 масою у 25 кг.

До складу оснащення комплексу окрім самих апаратів (3-4 БПЛА) також входить наземна контейнерна станція управління, антена і генератори. Велика автономність (старт, фаза польоту, посадка) забезпечує легкість обслуговування і експлуатації безпілотника. Підготовка операторів триває до 3-х місяців, а їхня роль обмежується визначенням об’єкту для атаки або розвідки або спостереження. Час приведення комплексу до бойового стану не перебільшує 30 хвилин.

Нещодавно на БПЛА цього типу проводилися випробування багатофункціональної оптоелектронної головки HD масою 50 кг.

Вартість одного безпілотника, за неофіційними даними, становить до 4 млн. доларів, що значно нижче вартості західних аналогів. Станом на грудень 2017 р, Китай експортував за кордон понад 30 БПЛА цього типу. В реальних бойових умовах БПЛА CH-4 вже використовують Ірак, Саудівська Аравія та ОАЕ (у Ємені). Зокрема, в Іраку БПЛА китайського виробництва використано для здійснення розвідки і нанесення ефективних ударів по цілях в рамках операцій проти ІДІЛ.

Влітку 2017 р Китай успішно завершив   випробування чергової моделі розвідувально-бойового безпілотника СН-5, оголосивши про готовність до початку серійного виробництва і просування нового БПЛА на зовнішні ринки.

БПЛА CH-5, повністю виготовлений з композитних матеріалів, є збільшеною версією CH-4 (довжина 11300 мм розмах крил 21 м), зі стартовою масою 3300 кг. БПЛА здатний нести до 8 крилатих ракет або бомб на 6 вузлах зовнішньої підвіски (і навіть до 16 у варіанті перевантаження, до 1200 кг корисного навантаження, в т.ч. 200 кг всередині універсальної внутрішньої комори).

До переліку оснащення БПЛА входять багатофункціональна оптоелектронна головка, РЛС SAR та апаратура РЕБ. БПЛА цього типу оснащений двигуном, потужність якого становить 300 к.с. і дозволяє розвивати швидкість понад 300 км/г. Тривалість польоту перевищує 40 годин. Передбачено можливість оснащення цього БПЛА двигуном HFE потужністю 330 к.с., що збільшує тривалість знаходження апарату у повітрі до понад 60 годин. Оперативний радіус дії аналогічний БПЛА CH-4.

Цей апарат також відрізняється значною автономністю дії (старт, фази польоту, посадка). Відомо про використання цього БПЛА для тестування нового високоточного озброєння масою до 80 кг з осколково-фугасною БЧ та крилатих ракет AR-2 (дальність 8000 м, максимальна швидкість 735 км/г, маса БЧ складає 5 кг). Зазначений безпілотник здатний також нести інше озброєння: 50-кг некеровані бомби CS/BBE2 i CS/BBC7 або FT-9.

На базі цієї моделі було створено висотний БПЛА дальньої дії класу HALE (hight altitude long endurance) з крилами, розмах яких становить 30 м. Апарат може триматися в повітрі понад 120 годин. Оперативна висота становить 13000-15000 м. Корисне навантаження БПЛА становить 300-500 кг.

Інший безпілотник BZK-005 здатний переносити до 35 кг корисного навантаження (при максимальній стартовій масі 1250 кг), має швидкість понад 180  км/г, радіус дії становить понад 250 км, тривалість знаходження у повітрі – понад 2,5 години. Його розвиток — БПЛА TYW-1 з розмахом крил у 18 м. Довжина 9850 мм, максимальна стартова маса 1500 кг i корисне навантаження — 370 кг. Передбачена можливість розміщення на 4-х зовнішніх вузлах під крилами озброєння або спеціальної апаратури розвідки або РЕБ. Максимальна швидкість становить понад 200 км/г, тривалість польоту 40 годин, максимальна стеля 7500 м.

 

Володимир Заблоцький,

 оглядач ІКК Defense Express

ПОВНУ ВЕРСІЮ СТАТТІ МОЖНА ПРОЧИТАТИ У БЮЛЕТЕНІ ЦДАКР, № 8, 2018

http://www.cacds.org.ua/ru/bulletin/

 

Поделиться публикацией