Казенне підприємство «Науково-Виробничий Комплекс «Іскра» є провідним розробником і виробником наземної радіолокаційної техніки. Сьогодні КП «НВК «Іскра» — це конструкторське бюро і електромашинобудівний завод, об’єднані єдиною маркою «Іскра».
Після того, як РФ розгорнула проти України війну, в якій досить активно використовувала артилерію, НВК «Іскра» активізував розробки саме контрбатарейних радарів. А останнім часом з’явилися підстави казати й про опанування технологій сучасних надпотужних РЛС.
Конструктори підприємства розробляють радари, що дозволяють визначити координати вогневих позицій мінометів, ствольної артилерії, ракетних систем залпового вогню, стартових позицій тактичних ракет за першим пуском. А також здійснюють контроль ударів по ворожих позиціях і коригування стрільби своїх засобів ураження, що передбачає видачу цілевказівок на автоматичну систему управління вогнем.
На питання інформаційного агентства «ОПК» щодо згаданих розробок відповів головний конструктор за напрямком контрбатарейних та багатофункціональних радарів НВК «Іскра» Олексій Залевський.
Олексію Павловичу, що можна сказати про контрбатарейні радари, які розробляєте для ЗСУ?
Контрбатарейними радарами підприємство займалось ще в 80-90-х роках, але за відсутності замовлень МОУ на подібну техніку до 2016 роботи за даним напрямом майже двадцять років були на паузі. Роботу з проектування контрбатарейного радара 1Л220УК ми почали з 2016 року. На початку 2019 року 1Л220УК успішно пройшов державні випробування та був прийнятий на озброєння Збройних Сил України восени 2019 року.
Наразі можливо сказати, що на сьогоднішній день з’явилися певні позитивні результати із замовленнями за цим напрямком. Зокрема на сьогодні КП« НВК «Іскра» виробляє серійно контрбатарейні радари 1Л220УК.
Варто зазначити, що для початку серійного виробництво «Іскрою» були освоєні нові технології та задіяні нові ділянки виробництва. Крім того, для реалізації виробничої програми було проведено оновлення парка вимірювальних приладів необхідних для налаштування блоків, модулів, комірок зі складу виробу. Окрім того, проведено навчання персоналу, який задіяний у виробництві.
Слід відзначити, що виробництво такого виробу, як 1Л220УК є досить трудомістким та спеціфічним. Таке виробництво потребує постійної завантаженності. Є надія, що військові замовлять у нас до десяти таких виробів – це забезпечило б можливість утворення виробничого ланцюга, необхідного через особливість виробництва такої специфічної високотехнологічної техніки. При виконанні таких замовлень паузи у виробництві відіграють негативну роль. З іншого боку, збільшення серйного замовлення військового відомства дозволило б системно працювати над удосконаленням та створенням нової моделі контрбатарейної станції з твердотільними передавальними модулями, що побудовані на основі GaN підсилювальних елементах. Також в наших планах є розробка контрбатарейної станції тактичного рівня.
Чи характеристики розробленого вами радару перевершують американські версії, які ЗСУ отримали в рамках військово-технічної допомоги?
Так, нам вдалося створити контрбатарейний радар фактично іншого рівня, з більш високими тактико-технічними характеристиками. Взагалі радар 1Л220УК призначений для визначення координат позицій всіх видів артилерії та ракетних систем за першим пострілом , а також проведення корегування стрільби. Радар працює у НВЧ діапазоні, дозволяє «бачити» міни, снаряди та ракети, а потужна цифрова система радару «будує» траєкторії їх польоту, визначає координати позиції з якої був проведений постріл та точку їх падіння. Завдяки потужному передавачу радару є можливість розміщати станцію на значній відстані від позиції ворога та спостерігати за полем бою.
Яку колісну базу ви обрали?
РЛС базується на двох машинах – апаратній та машині управління. Така роздільна побудова дозволяє захисти персонал від ураження протирадіолокаційними ракетами та снарядами в умовах ведення бойових дій. Персонал також може виконувати свої функції за допомогою виносного
робочого місця, яке може перебувати в захищеному місці. Машина управління базується на повнопривідному шасі КрАЗ-63221, апаратна машина це автомобіль-тягач з напівпричепом. Тягач КрАЗ-6446 (6х6), що призначений для транспортування важких вантажів на усіх видах доріг та за умов бездоріжжя. Напівпричіп-ваговоз КрАЗ Н251Н2 спроектовано та виготовлено за спеціальним технічним замовленням НВК «Іскра». Двовісний напівпричіп призначений для монтажу різних установок та інженерної техніки по усіх видах доріг та місцевості.
Ви зазначили про новий радар тактичного застосування…
Так, на сьогодні є така потреба. Він буде менший за розмірами, звісно,
коштуватиме менше. Відповідно, цикл виробництва буде менший. Такий контрбатарейний радар може випускатися більшими серіями, забезпечувати більшу кількість підрозділів. Тут можна казати про взаємодоповнення із радаром 1Л220УК.
Були повідомлення, що ви працюєте над створенням новітньої багатофункціональної РЛС майбутнього? Як просунулися у цьому напрямку?
Так, на цей час розроблено аванпроект надсучасного багатофункціонального радара. Він зможе одночасно «працювати» щодо виявлення аеродинамічних цілей, у тому числі, крилатих ракет, безпілотників, літаків з низькими ЕПР і той же час визначати координати майданчиків чи позицій з яких були запущені балістичні об‘єкти типу міна, снаряд, ракета.
Розробкою новітньої системи на підприємстві ми займалися на замовлення закордонної компанії та за її рахунок. Це потужна компанія світового рівню — світовий гігант, обсяги продажу військової техніки якого перевищують у кілька разів обсяги всієї української військової промисловості. Йшлося про створення нового зразку контрбатарейної РЛС та оглядової багатофункціональної радіолокаційної станції. Ми називаємо його «Радар майбутнього». Водночас, не йдеться про продаж нової розробки, створеної українськими спеціалістами. А мова про виробництво такої техніки саме на базі НВК «Іскра».
Поки що робота зі створення нової РЛС призупинена, проте відновлення співпраці може відбутися вже найближчим часом.