Протягом тижня в парламенті буде зареєстрований законопроект про оборонні закупівлі, який докорінно змінює підходи до ціноутворення, контролю якості та взаєминам замовників і виробників військової техніки.
Про це на сайті UAinfo пише Мустафа НАЙЄМ.
Документ практично готовий, і зараз в нього вносяться останні правки юристами Мінекономіки, МОУ, експертами профільного парламентського комітету і Концерну «Укроборонпром».
«Я буду розкривати деталі пропонованих змін поступово, аж до дня голосування законопроекту в парламенті», — пише автор.
Отже, новий закон про правила закупівель в оборонній сфері пропонує:
- формувати зведений план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення на трирічний період, що значно спростить планування виробництва;
- розділити всі оборонні закупівлі на відкриту і закриту частини (в закриті включити контракти, інформація про яких становлять державну таємницю);
- для потреб оборонної сфери передбачити чотири процедури закупівель:
1) закрита процедура без застосування електронної системи закупівель — для закупівель, що містять державну таємницю;
2) торги з обмеженою кількістю учасників в два етапи — на першому етапі відбувається кваліфікаційний відбір постачальників і виробників, на другому — самі торги між допущеними учасниками;
3) спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель Prozorro;
4) спрощені торги без застосування електронної системи закупівель — застосовується як виняток під час дії воєнного стану;
- визначати виконавців і постачальників оборонного замовлення автоматизованою системою — Електронним реєстром постачальників;
- поетапний перехід від постійного / проміжного контролю всіх ланок виробництва до системи сертифікації якості продукції;
- впровадити замість військового приймання нову систему контролю якості, для чого створити спеціальний орган гарантування якості продукції;
- скасувати системи ціноутворення по розрахунково-калькуляційних матеріалів (РКМ);
- вартість продукції з відкритої частини оборонних закупівель буде вважатися найвища ціна, оголошена під час торгів;
- ціна на продукцію з закритої частини оборонних закупівель буде або фіксованою, або буде формуватися виходячи з орієнтовних витрат на виробництво;
- закон пропонує встановлювати фіксований рівень рентабельності оборонних контрактів і не допускає можливість її регулювання рішеннями замовника на власний розсуд.
«При цьому в документі є ряд моментів, які все ще залишаються критичними для вітчизняних виробників оборонної продукції, зокрема, для підприємств «Укроборонпрому», — додав М. Найєм.
Їх всього три:
- Усунення нерівних умов для національних та іноземних виробників озброєнь і військової техніки, яка може привести до знищення вітчизняного військово-промислового комплексу.
- Невтручання замовників в виробничу і господарську діяльність виробників оборонної продукції і зрозуміла дорожня карта заміни інституту військового приймання, РКМ-ів системою сертифікації і гарантування якості.
- Невтручання замовників військової продукції в процес відбору та залучення співвиконавців і субпідрядників оборонних контрактів.
«Ми продовжуємо шукати компроміс по цих пунктах. І сподіваюся, що в найближчі дні все розбіжності будуть усунені, і до голосування в парламенті ми прийдемо з єдиним документом і позицією», — підсумував він.