ЩО ЗАВАЖАЄ ОБОРОНІ: СФОРМУЛЬОВАНО РЕКОМЕНДАЦІЇ ПО УДОСКОНАЛЕННЮ СИСТЕМИ ПЕРЕОЗБРОЄННЯ УКРАЇНСЬКОГО ВІЙСЬКА
3 квітня ц.р. відбулось спільне засідання Комітету підприємців малого та середнього бізнесу при Торгово-промисловій палаті України, Спілки підприємців малих, середніх і приватизованих підприємств України, Ліги оборонних підприємств України, Всеукраїнської Асоціації роботодавців на тему «Розвиток співробітництва між підприємствами ОПК та суб’єктів малого та середнього підприємництва». В засіданні також активну участь взяли представники профільних комітетів Верховної ради України.
На заході обговорили питання підвищення обороноздатності країни та проблеми розвитку обороно-промислового комплексу України. В ході засідання представник Ліги оборонних підприємств України виступив з доповіддю «Щодо актуальних проблем ОПК України, які гальмують активізацію переозброєння ЗСУ та інших збройних формувань», яка визвала жвавий інтерес та надихнула учасників засідання на вироблення пропозицій, що мають за мету сприяти підвищенню в найкоротші терміни обороноздатності України.
Подпись под картинкой
За результатами спільного засідання розроблено Рекомендації по удосконаленню системи переозброєння ЗСУ та інших збройних формувань України:
1. З метою сприяння оптимізації ціноутворення на ОВТ необхідно скасувати Методичні рекомендацій міністра оборони (2591/у/2 від 18.10.2016 – було Затверджено «Методичні рекомендації щодо єдиних підходів під час застосування окремих положень, визначених постановою КМУ №517 від 08.08.2016 р. …»).
У перспективі є вкрай необхідним відмінити і саму Постанову КМУ (постанова КМУ №517 від 08.08.2016 р.). Вирішення даної проблеми можливе з прийняттям Закону про створення та виробництво озброєнь і військової техніки (ОВТ).
2. Необхідні чіткі гарантії закупівель підприємствам — виробникам ОВТ на річну (мінімум, враховуючи прийняття ДОЗ на три роки з 2017 р.) перспективу (в разі підтвердження ГШ ЗСУ орієнтирів, наявності їх в Держпрограму розвитку ОВТ). При цьому необхідно законодавче рішення про виділення приватним підприємствам фінансування на підготовку виробництв нових ОВТ. Вирішення даної проблеми можливе з прийняттям Закону про створення та виробництві озброєнь і військової техніки (ОВТ).
3. Вкрай необхідно вирішити проблему з вільним виходом приватних оборонних підприємств на зовнішні ринки. Необхідно відмінити положення про узгодження ціни. Вирішення даної проблеми можливе з прийняттям Закону про військово-технічне співробітництво (ВТС) України з іноземними державами, з чітким зазначенням цього положення.
4. Необхідне спрощення РКМ (розрахунково-калькуляційні матеріали), в перспективі – ліквідація РКМ у випадках, коли у тендерах беруть участь кілька виробників ОВТ. Вирішення даної проблеми можливе з прийняттям Закону про створення та виробництві озброєнь і військової техніки (ОВТ) або постановами КМУ.
5. Актуальним є прийняття Закону про державно-приватне партнерство, в якому чітко прописані положення п.2,4, а також положення про обов’язкову виплату роялті підприємствам-розробникам ОВТ та можливість відкриття для приватних підприємств дослідно-конструкторських робіт (ДКР) – нині передбачено лише для державних підприємств. Вирішення даної проблеми можливе з прийняттям Закону про державно-приватне партнерство (остання версія проекту — «Про гарантування прав інвесторів та залучення приватних інвестицій на умовах застосування механізму державно-приватного партнерства в оборонно-промисловому комплексі»).
6. Необхідно створити в державі конкурентні умови для підприємств усіх форм власності, а також забезпечити належний захист інвестицій приватних, в т.ч. іноземних інвесторів. Розв’язання ціє проблеми можливе з прийняттям «Закону про гарантування прав інвесторів та залучення приватних інвестицій на умовах застосування механізму державно-приватного партнерства в оборонно-промисловому комплексі»).
7. Існує нагальна потреба розв’язання проблеми непрозорості проведення тендерів, завеликої та необґрунтованої засекреченості Держпрограми розвитку ОВТ до 2021 року, Державного оборонного замовлення. Непрозорість тендерів (в 2016 році, за визначенням начальника профільного департаменту МЕРТ, 95% закупівель вироблялося в неконкурентних умовах) – результат «ручного» управління сектором безпеки. Вирішення даної проблеми можливе з прийняттям Закону про створення та виробництві озброєнь і військової техніки (ОВТ).
8. Досі практикуються завищені оперативно-тактичні вимоги Генштабу ЗСУ щодо ОВТ, які необхідні для ЗСУ. Військовим відомством практикується оголошення про потреби сотень одиниць ОВТ окремої номенклатури, а у ДОЗ в результаті потрапляють одиниці. Поглиблює проблему відсутність урядового органу управління ОПК (за наявністю в державі 12 замовників одного профільного заступника міністра економічного розвитку та торгівлі недостатньо). Має місце «ручне» управління сектором безпеки, що створює умови для зловживань чиновників.
Зазначені проблеми можна вирішувати шляхом реалізації комбінованого парламентського контролю та цивільного громадського контролю за сектором безпеки і оборони, використанням як публічних, так і не публічних каналів з метою зміни державної ідеології переозброєння ЗСУ та інших збройних формувань держави. Це дозволить впровадити у життя реалістичні та корисні для підприємств ОПК закони та постанови уряду.