Останніми днями було чимало полеміки навколо закупівлею Шосткінським казенним заводом «Імпульс», що входить до держконцерну «Укроборонпром», без відкритих торгів 35 різних верстатів корейського виробництва. Зокрема, експерти називали ціни вдвічі дорожчими за ринкові. ДК «Укроборонпром», навпаки, відстоював вірність рішення. Істину у таких ситуаціях знайти непросто.
На прохання інформаційного агентства «Оборонно-промисловий кур’єр» представник урядової структури, що має безпосереднє відношення до даної справи, погодився на умовах анонімності прокоментувати цю ситуацію та назвати причини такого начебто перевищення вартості обладнання. Однак попередив, що слід розглядати його позицію як оцінку самої системи, бо саме тут, а не у окремому випадку з корейськими верстатами слід шукати джерело проблем.
Зокрема, за його словами, таці ситуації відбувається через декілька причин.
По-перше, реалізація заходів відбувалася в рамках державної програми реформування ОПК і створення боєприпасної галузі через їх включення у закриту частину державного обороного замовлення з метою уникниння конкурентних процедур, і саме так відбулося із означеною корейською угодою. Це створює значні ризики корупційного характеру та вірогідність неефективного використання бюджетних коштів. Співбесідник агентства при цьому зазначив, що виключення і проведення процедур у такий спосіб може бути, за висновками експертів, лише в тому випадку, коли обладнення відноситься до чутливого замовлення і коли для цього потрібні експортні ліцензії. Наприклад, каже фахівець, закупівля «у закритому режимі» іноземного обладнання для таких цілей на ДАХК «Артем» була цілком виправдана.
Тобто, коли обладнання (або критичні комплектуючі) потрібно закуповувати у іноземних компаній, і це вимагає додаткових зусиль державних структур, варто утаємничувати процес закупівлі – із усіма наслідками та правилами щодо його реалізації.
Друга причина, як вважає співбесідник агентства, полягає у реалізації таких угод, яка відбулася у Шосткінському казенному заводі «Імпульс», через відповідне державне підприємство Міністерство економічного розвитку і торгівлі «Безпека». Створено умови, коли дане підприємство отримує відповідний відсоток комісійних від вартості контракту, тому фактично не зацікавлене у зменшені вартості обладнення. Крім того, керівники безпосередньо підприємств оборонної промисловості, для яких закуповується таке обладнання, фактично відстороненні від закупівель і також, безумовно, незацікавленні у зменшенні ціни, оскільки витрачаються державні кошти.
Співбесідник агентства наголосив, що є чисельні приклади закупівлі обладнення без конкурентних умов і вони суттєво відрізняються за своїми цінами при схожій номенклатурі закупованого обладнення. Представник уряду вважає, що потрібно дотримуватися законодавства, а саме припинення практики віднесення закупівлі обладнення для ОПК через закриту систему державного оборонного замовлення. Це на його думку є безпідставним, а тим більше, він наголосив, це доводить і практика публікацій, зокрема й того ж Міністерства економічного розвитку і торгівлі – щодо закупівлі такого обладнання. «Тобто, усе обладнання, усі компанії усі дані перелічені, і їх можна побачити у відкритому режимі, а при цьому саму закупівлю здійснено у закритому режимі, тобто через закриту частину державного оборонного замовлення», — пояснює фахівець. «Безумовно, це не можна назвати вірним підходом», — вважає представник урядової структури.
Крім того, він зазначав, що якщо урядовці аргументуюють, що це відбувається задля прискорення закупівлі, то насправді цей агрумент нівелюється ігноруванням правила здійснювати такий відбір компаній для закупівлі обладнання з початку року – після затвердження ДОЗ, що в Україні поки що не знаходить практичного використання.