ДЕРЖАВНЕ ОБОРОННЕ ЗАМОВЛЕННЯ ЛДАРЗ СКЛАДАЄ ЛИШЕ 20 ВІДСОТКІВ ВІД ЗАГАЛЬНИХ ОБСЯГІВ І ЗАВАНТАЖЕННЯ – ДИРЕКТОР ПІДПРИЄМСТВА

Львівське державне підприємство «Львівський державний авіаційно-ремонтний завод «ЛДАРЗ»» завжди був провідним підприємством з ремонту літаків типу ”МіГ”. Цілком заслужено завод вважається одним із найкращих у галузі ремонту та модернізації бойових літаків «МіГ».

Наразі Львівський державний авіаремонтний завод виконує модернізацію радянських винищувачів МіГ-29 до рівня МіГ-29МУ1 та має намір впровадити модернізацію до рівня МіГ-29МУ2. Друга версія модернізації робить із винищувача багатоцільовий літак, який може запускати ракети класу «повітря-земля».

Командs «Security Talks» вдалося поспілкуватися з директором Державного підприємства «Львівський державний авіаційно-ремонтний завод «ЛДАРЗ»» Дмитром Матрунчиком та дізнатися більше про зміст робіт з модернізації літаків та перспективи роботи підприємства в цілому.

 

Дмитре Миколайовичу, як нині працює підприємство у плані завантаження, яка участь  підприємства у державному оборонному замовленні (можна сказати у відсотках), чи виконуються експортні контракти?

На жаль, на сьогоднішній день підприємство завантажене до 80% зі своїх можливостей. Державне оборонне замовлення на 2021 рік вже було виконано, модернізована машина була віддана ще в червні. Сподіваємось, що керівництво Міністерства оборони, керівництво Повітряних сил все-таки при коригуванні державного оборонного замовлення включить додаткову модернізацію літаків. Дякуючи богу, в нас є робота з інозамовником, і в умовах сьогодення це нас дуже сильно підтримує в плані забезпечення роботи. Наразі державне оборонне замовлення складає лише 20 відсотків від загальних обсягів і завантаження, і фінансування.

Чи чітко позначені орієнтири військового відомства щодо державного оборонного замовлення на наступні три роки? Загалом, чи влаштовують підприємство як виконавця темпи модернізації парку бойових літаків ПС ЗСУ? Скільки одночасно міг би завод модернізувати літаків?

Ну якщо рахувати позиції підприємства – то, безумовно, залишає бажати кращого завантаження саме державним оборонним замовленням. Щодо кількості – я говорити не буду, тому що це інформація з обмеженим доступом, але скажу так, що можливості підприємства значно перевищують те замовлення, яке на сьогоднішній день є. Але ми сподіваємось на покращення і на те, що все-таки в держави з’являться кошти і можливості на завантаження підприємств роботою і на надання Повітряним силам тієї кількості авіаційної техніки, яку вони потребують на сьогоднішній день.

Тобто я правильно розумію, зараз у вас є план на найближчі роки?

Плани є, і потреби є. Але фінансування на сьогоднішній день не є належними. Тобто Повітряні сили ЗСУ надають свою потребу, а реалії фінансування зовсім інші.

Чи є програми оновлення основних фондів, закупівля нового обладнання? Чи ведеться робота із розширення компетенції підприємства, опанування нових видів послуг замовникам?

На підприємстві існує затверджений план стратегічного розвитку, у відповідності з яким відбувається і модернізація обладнання, і складаються плани щодо тієї номенклатури послуг, яку ми можем надавати замовникам. Дуже великі в нас сподівання на відкриття фінансування, знову ж таки, за процедурою державного оборонного замовлення, на фінансування нашого переозброєння обладнання за допомогою державного підприємства «Центр Безпека». Там досить значна сума і ми в очікуванні ще з кінця минулого року, відкриється нарешті це фінансування. І в нас дуже великі сподівання на цю програму.

 

 

Чи можна розповісти, у чому саме змінюється (посилюється) літак МіГ-29 після проходження модернізації на заводі? Які якості набуває?

На сьогоднішній день підприємство виконує серійну модернізацію літаків — за першим варіантом. Крім того,  на стадії завершення, а саме вже розпочали державні випробування дослідного зразка за другим варіантом модернізації.

Можу із впевненістю сказати, що модернізація відбувається тільки за рахунок українських підприємств. При серійній модернізації задіяно 6 співвиконавців українських виробників. А під час другого варіанту ця номенклатура вже розширена більше ніж до 10 співвиконавців. Під час модернізації розширено можливості щодо захвату цілей. В цифровому виразі не буду говорити, тому що це інформація з обмеженим доступом. Також розширені можливості щодо навігаційної системи, тобто прив’язка іде до GPS. Далі – модернізовані системи контролю параметрів: як двигунів, так і літака. А також ще ряд інших систем.

Принципово чим відрізняється модернізована машина від немодернізованої?

За першим варіантом – це розширені можливості щодо захвату цілей, розширені можливості щодо навігаційної системи, розширені можливості щодо систем контролю параметрів літака і систем контролю параметрів двигуна. І ряд інших систем.

За другим варіантом основним принциповим розширенням є багатофункціональність літака, тобто в принципі за фактом ми з винищувача МіГ-29 зробили винищувач-бомбардувальник. Тобто ми фахівцями нашого підприємства і підприємств промисловості України виконали роботи з модернізації літака, які дозволили застосовувати даний літак по наземних цілях.

Коли можна очікувати проведення модернізації МіГ-29 ПС ЗСУ до рівня МіГ-29МУ2? Які ще підприємства беруть найбільш вагому участь у проведенні робіт з поглиблення модернізації МіГ-29, зокрема до версії МіГ-29МУ2?

В даний момент тривають державні випробування дослідного зразка до рівня МУ2, які плануються завершити в цьому році  — і за результатами цих випробувань ми сподіваємось, що на озброєння Повітряних сил Збройних сил України буде прийнято також літак Міг-29 за другим варіантом модернізації. А під час виконання модернізації до цих робіт залучено більше 10 підприємств промисловості України.

 

 

Чи можна стверджувати, що певні технології модернізації МіГ-29 з’явилися завдяки експортним контрактам?

Я хотів би сказати, що підприємство займається відпрацюванням питань модернізації літаків з початку 2000-х років. На жаль, фінансування було відсутнє. Тому в якійсь певній мірі, можливо, так. Інозамовник, який не так обтяжений законодавчою базою, яка є в нас щодо модернізації, і який мав на той момент кошти в певній мірі, дозволив нам реалізувати ті напрацювання, які ми бачили в модернізації.

Які ще елементи «посилення» МіГ-29 можуть бути здійснені? Наприклад, як можна оцінити перспективи (та доцільність) інтеграції ракети ближнього бою Р-73, встановлення комплексу РЕБ «Омут» («Радіонікс»), нової ракети «повітря-повітря» «Агат» та інші?

Існує багато варіантів, напрацювань, напрямків щодо модернізації. Взагалі щодо розширення можливостей цього літака можна розмовляти годинам. Головне – наявність коштів на виконання розширення цих можливостей.

Як можна оцінити перспективи експорту для підприємства на наступні 1-3 роки?

Розумієте, як і експорт, так і державне оборонне замовлення – це все кошти, а головне — це все робота для нас. На сьогоднішній день багато варіантів є. Не хочеться називати ці напрямки, тому що це має свої певні обмеження. Єдине, що хочу сказати, що перспектива на сьогоднішній день є. Можливо говорити щодо її реалізації – тільки тоді, коли вже техніка зайде на підприємство. Тоді це вже буде точна перспектива, і я вже зможу казати, що через 9 місяців ця машина дістанеться інозамовнику. А зараз я по цій перспективі не хотів би уточнювати.

Ну ще на сьогоднішній день підприємство в пошуках роботи, в пошуках перспектив і розширення можливостей. Крім того, ми щільно займаємося пошуком інвестора щодо будівництва ангару для обслуговування й фарбування великих літаків цивільної авіації. Компанія дуже вигідно географічно розташована. По-перше, це Львів. По-друге, це одна злітна смуга з міжнародним аеропортом Львів імені Данила Галицького. На сьогоднішній день розроблено бізнес-план. Ми постійно працюємо над розширенням номенклатури надання послуг основному замовнику – це Повітряним силами Збройних сил України. Це що стосується пріоритетних напрямків.

Поделиться публикацией