В РФ ЗАЯВИЛИ ПРО ПЕРЕДАЧУ ПКС ПАРТІЇ НОВИХ СУ-57. ЧОМУ ЦЕ НОВИЙ ФЕЙК ВІД РФ

Повітряно-космічні сили (ПКС) РФ отримали чергову партію винищувачів Су-57. Про це заявила прес-служба ПАТ «Об’єднана авіабудівна корпорація» (ОАК), яка виготовила їх на своєму Комсомольському-на-Амурі авіаційному заводі ім. Гагаріна.

У повідомленні йдеться, що цю партію поставлено в межах «великого контракту» з міноборони РФ (на переконання аналітиків ЦДАКР, йдеться про укладений кілька років тому держконтракт на поставку 76 літаків для оснащення трьох авіаційних полків Повітряно-космічних сил). Крім того, пресслужба компанії заявила, що авіазавод «виконав програму цього року з виробництва Су-57 і Су-35С» і вже виробляє наступні літаки. Показово, що у повідомленні не зазначено кількість поставлених на озброєння російської армії нових літаків, хоч і йдеться про серійне виробництво.

OSINT-аналітик Роб Лі вважає, що йдеться про чотири літаки.

Відомо, що серійне виробництво цих літаків у Росії планували розпочати ще 2016 року і планували до 2020 року виготовити вже 55 таких винищувачів. Згодом цей план зменшили майже вп’ятеро – до 12 літаків.

Але перший Су-57, який самі росіяни називають «літаком п’ятого покоління» (насправді 4++), Міноборони РФ отримали ще 25 грудня 2020 року. До сьогодні це і був єдиний Су-57, який Росія виробила за 10 років, але при цьому його називали серійним. В Центрі досліджень армії, конверсії та роззюроєння вважають, що «відвантажена» ПКС РФ партія винищувачів Су-57 не є власне літаками Су-57 із заявленими раніше характеристиками. «Це новий літак тільки наполовину, і РФ не вдається довести Су-57 до заявленого рівня – так само, як не змогли в РФ зробити й модернізацію літака Ту-160. Це не дозволяє здійснити загальна технологічна деградація авіапрому. Йдеться про зовсім інші, старі вузли, зокрема двигун, стелс-технології малопомітності та систему керування літака» — зазначили в аналітичному центрі.

Історія Су-57 сумна, як і багато інших супер-проєктів РФ. Вона відображує загальну деградацію літакобудування РФ.

Так, спочатку ВКС Росії мали намір отримати понад 70 Су-57 до 2027 року.

В держкорпорації РОСТЕХ у відповідь на статтю у виданні National Interest, в якій засумнівалися в можливості поставити на озброєння Су-57 до 2027 року, заявили, що новітні винищувачі не дають спокою НАТО. Російськи чиновники запевняли, що Су-57 виробляють і їх вже отримують у військових підрозділах. В 2024-му армія має отримає 22 винищувачі, до 2028 року їх число доведуть до 76.

Згідно з заявами в РФ, Су-57 — багатофункціональний винищувач п’ятого покоління, що призначений для знищення всіх видів повітряних, надводних і наземних об’єктів. Має крейсерську надзвукову швидкість, на ньому стоїть новітній комплекс бортового обладнання.

Однак є й інший бік питання – нічого не може бути без ресурсів. Так, сама Об’єднана авіабудівна компанія була винна банкам близько 530 мільярдів рублів, — про це повідомив в інтерв’ю РБК 1 вересня 2020 року індустріальний директор авіакластера «Ростех» Анатолій Сердюков. Така сума заборгованості виникла через виконання «державних завдань» у минулому, коли ОАК кредитувалася на «дуже невигідних умовах». Згідно з Сердюковим, у держава «погодилася погасити борг у 250 мільярдів рублів, а ще 150 мільярдів будуть реструктуризовані».

Ще раніше глава «Ростех» Сергій Чемезов і віце-прем’єр Юрій Борисов оцінювали заборгованість ОАК перед банками у 350 мільярдів рублів. До Об’єднаної авіабудівної корпорації входять підприємства, які розробляють МС-21, Sukhoi Superjet 100, Су-57, МіГ-35, Іл-112В, важкий безпілотник «Охотник» і багато інших. Усі ці проєкти на межі краху, про що вже багато разів повідомляли ЗМІ у 2020 та 2021 роках.

Нині ж в РФ шукають шляхи виходу авіапрому із глибокої кризи. Зокремв, глава авіаційного кластеру держкорпорації «Ростех» Анатолій Сердюков підтвердив, що новий російський винищувач п’ятого покоління Су-57 віднині буде створюватися спільно компаніями «Сухий» і «МіГ», отримавши подвійне позначення. Держконтракт на поставку 76 літаків для оснащення трьох авіаційних полків Повітряно-космічних сил укладено, але перспектив його виконання немає.

Немає перспектив у винищувача Су-57 і на зовнішньому ринку. «До тих пір, поки ми не поставимо досить машин у власну армію, навряд чи буде помітний попит на зовнішньому ринку. Це завжди взаємопов’язані речі», — сказав глава авіаційного кластеру держкорпорації «Ростех» Анатолій Сердюков у вересні 2020 року.

Перший політ літак здійснив ще 29 січня 2010 року. Терміни серійних поставок літака в російські війська неодноразово змінювались: вони були заплановані на 2015 рік, потім – на 2016, пізніше — вже на 2017 рік, та на 2018 рік. У грудні 2019 року в Росії у Хабаровському краї розбився винищувач Су-57, який називали  «першим серійним». За попередньою причиною, аварія сталась через відмову системи керування літака.

Проблемний Су-57 мав замінити старі літаки – в разі вирішення питання його серійного випуску. Передусім, для розрекламованого кремлівською пропагандою Су-57 досі не створено відповідний двигун нового покоління («Виріб 30»). Фахівці вказують, що розробка триватиме щонайменше ще 5 років. Тому усі випущені літаки Су-57 отримають версію двигуна Saturn AL-31 (AL-31F1), що використовується, у т.ч. на літаках 4-го покоління Су-35. А це означає менші швидкості, бойові можливості і невідповідність статусу літака 5-го покоління.

Це означатиме набагато меншу вагу і більшу тягу, а також більший термін служби, плазмове запалювання та меншу витрату палива. Також існують проблеми з імпортозаміщенням електронних виробів, особливо мікрочипів (китайські клони не завжди є надійними і не можуть замінити західні аналоги, доступ до яких через дію санкцій Кремль втратив).

Китайські фахівці вважають, що ця машина небоєздатна. Вони експерти розкритикували й скритність літака. На думку фахівців з Піднебесної, тактико-технічні характеристики не дозволяють зараховувати російську техніку до ряду літаків п’ятого покоління – ті, що мають елементи стелс-технології малопомітності. Крім того, Су-57 не має такого попиту, як, наприклад, китайський Chengdu J-20 або американський F-35, які активно продаються у світі.

Тобто, йдеться про перехідне рішення. І лише якщо двигун наступного покоління буде створено, наступні машини його отримають. Програма ПАК-ФА («Перспективный Авиационный Комплекс Фронтовой Авиации») триває вже кільканадцять років.

В цілому парк важких винищувачів сімейства Су-27 в РФ налічував до 24 лютого 2022 року 380 машин. Йдеться про 134 виготовлених машин Су-30 і 98 (зі 128 замовлених) Су-35, отриманих ВПС РФ протягом останнього десятиліття. До цього слід додати 22 модернізованих Су-27, що в сумі дає 247 літаків відносно сучасного рівня. Решта – понад 130 – це старі літаки, які найближчим часом доведеться міняти. 30 з них будуть замінені на Су-35С, які поки що тільки планується виготовити. Щодо решти 100 відповіді немає.

Від початку 2010 року по 2021 рік включно ВКС Росії втратили 46 літаків, у тому числі 8 абсолютно нових: 11 Су-24, 10 МіГ-29 (у тому числі два втрачених у Лівії), 7 Су-27, 6 Су-25, 3 Ту-22, 3 Су-30, 3 Су-34, 1 Су-35С, 1 Су-33 і 1 Су-57). Втрати становлять понад 10% виробництва нових машин, хоча підрахунки включають лише відомі незворотні втрати (у т.ч. бойові).

За 2021 рік росіяни виробили усього 21 новий військовий літак.

Найбільше в 2021 році росіяни виробили літаків типу Су-34 – шість одиниць. Із них чотири виготовлено за модернізованим варіантом Су-34 НВО, який зокрема допускає застосування апаратури для розвідки у підвісних контейнерах.

На другому місці за обсягами поставок в 2021 році – винищувач Су-35С. За офіційними заявами, було виготовлено одразу п’ять нових літаків, але фактично військові РФ отримали лише три нові Су-35С.

На момент вторгнення в Україну, військова авіація РФ мала до 103 винищувачів Су-35С. За поточними планами, авіазавод в Комсомольску-на-Амурі (виробник Су-35С) має передати російським військовим сім нових винищувачів цього типу.

На третьому місці за обсягами поставок в 2021 році – винищувачі Су-30СМ2, чотири літаки для морської авіації Балтійського флоту.

Це була перша з 2018 року поставка винищувачів типу Су-30СМ для збройних сил РФ. За поточними даними, зараз РФ має 120 літаків типу Су-30СМ, із яких 26 – служать в строю морської авіації ВМФ РФ.

Су-57 – росіяни звітують, що в 2021 році виготовили два літаки цього типу. Але фактично, ця кремлівська «чудо-зброя» досі не покинула цехи авіазаводу в Комсомольску-на-Амурі, відповідно – авіація РФ ці два нові Су-57 на даний момент не отримала.

Поделиться публикацией