РІВЕНЬ СЕКРЕТНОСТІ ДЕРЖАВНОГО ОБОРОННОГО ЗАМОВЛЕННЯ ВАРТО ЗНИЗИТИ

При тотальній корупції у вищих ешелонах влади, неспроможності правоохоронних органів та судової системи, секретність є інструментом для здійснення мільярдних оборудок та приховування злочинів. Враховуючи ці корупційні ризики, необхідно відкрити Державне оборонне замовлення, аби уникнути зловживань та забезпечити рівні конкурентні можливості всім потенційним постачальникам.

Фонд Вільна Україна розробив проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення відкритості та прозорості державного оборонного замовлення з метою зменшення рівня корупції в оборонній сфері та адаптації і гармонізації національного законодавства до сучасних умов й стандартів безпеки країн НАТО та ЄС”

За коментарем щодо цієї ініціативи інформагентство «Оборонно-промисловий кур’єр» звернулося до виконавчого директора Фонду Вільна Україна, колишнього директора департаменту оборони та безпеки Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Віктора Плахути.

— З якої інформації пропонується зняти гриф «секретно» і що це дасть учасникам процесу державних закупівель для потреб оборони?

— Хочемо відкрити саму постанову Державного оборонного замовлення. Нині ДОЗ – це таємний план закупівель товарів та послуг для потреб безпеки та оборони. Через те десь 95% всіх закупівель відбувається по неконкурентній процедурі. Тобто замовник (наприклад — МОУ) сам визначає постачальника. Якщо розтаємничити процес, то і державні, і приватні вітчизняні компанії, а також іноземні, будуть мати доступ до цієї інформації. Сьогодні Держоборонзамовлення приймається на три роки. Отож компанії будуть знати, що збираються закуповувати замовники – Міноборони, Нацгвардія, інші структури, і відповідно планувати свій бізнес, свою участь у тендерах, зможуть зіставляти власні можливості із вимогами до товарів чи послуг, та пропонувати всім відомствам сектору безпеки та оборони свої товари та послуги

— Чи буде змога відслідковувати «коріння» компаній, які приймають участь у ДОЗ, аби уникнути офшорних схем, російських «вух» тощо?

— Наш законопроект також передбачає відкрити таємний реєстр компаній-виконавців ДОЗ. Якщо це буде відкрито, то можна буде за цим слідкувати і дізнатися хто є кінцевим бенефіціаром компанії-претендента на постачання продукції чи послуг.
Також, ми відстоюємо відкрити інформацію про контракти – які контракти укладені з силовиками, хто постачає, які номенклатуру та послуги, яка сума контрактів і т.д.. Відповідно громадяни зможуть побачити хто, що, за яку вартість пропонує ВСУ та іншим силовим структурам. І перевірити, чи не є та компанія звичайною фірмою-прокладкою, чи має вона власні виробничі потужності, хто її власник тощо. Але по-перше треба відкрити цю інформацію. Контроль – це вже другий крок.

За словами співрозмовника ІА «ОПК», запропонований проект щодо відкритості Держоборонзамовлення готовий до реєстрації в ВРУ та до громадських слухань. Найближчим часом проект надішлють офіційно до всіх головних стейкхолдерів (КМУ, АПУ, РНБО, ВРУ) з рекомендацією прийняти цю ініціативу.

ІА «ОПК»

Комментарии