ДЕРЖЕКСПОРТКОНТРОЛЬ АБСОЛЮТНО АДЕКВАТНО РЕАГУЄ НА ВСІ ПРОХАННЯ ЗАЯВНИКІВ

Виконання обов’язків голови Державної служби експортного контролю України протягом року дозволило побачити, як реалізуються вимоги чинного законодавства і норми міжнародного права у сфері експортного контролю за нерозповсюдженням зброї масового знищення і звичайних озброєнь. Для керівників багатьох оборонних підприємств питання експортного контролю є важливими, з огляду на те, що експорт продукції і імпорт складових комплектуючих знаходиться у площині інтересів розвитку виробництв.

Наші закони у сфері експортного контролю регламентують, що повноваження на експорт і імпорт товарів військового призначення надає Кабінет міністрів України. Є постанова Кабміну №838 від 1996 року, яка повністю розписує весь перелік документів, які необхідно подати до Державної служби експортного контролю. Законодавство у сфері експортного контролю непросте, близько 90 нормативно-правових актів, але ще починаючи з першого етапу реєстрації в Державній службі експортного контролю наші працівники надають допомогу у розумінні усіх цих процесів.

Для того, щоб отримати повноваження на здійснення зовнішньоекономічної діяльності, достатньо пройти кілька необхідних стадій. У першу чергу зареєструватися в Державній службі експортного контролю, створити в себе на підприємстві систему внутрішньофірмового експортного контролю і отримати в Державній службі відповідну атестацію. Вже після цього Національна система експортного контролю, яка базується на колегіальному рішенні причетних державних органів, зокрема, Міністерства закордонних справах, Міністерства оборони України, розвідувальних та контррозвідувальних органів, які за погодженням роблять висновки про те, що підприємство може бути допущено для самостійного експорту чи імпорту товарів військового призначення. Державній службі експортного контролю підприємства Ліги оборонних підприємств України відомі досить давно. Нами отримано змістовний лист від Ліги, який через Кабінет міністрів України надійшов на нашу адресу з відповідними пропозиціями щодо внесення змін до існуючого законодавства. Варто зазначити, що це дуже цікаві і дуже слушні пропозиції.

Ми стоїмо на шляху розробки пропозиції щодо змін основного закону, немає сенсу зараз переглядати 838-му постанову, яка вже в деяких питаннях вичерпалася історично. Дійсно, там є недоліки і тим більше варто зауважити, що постанова була створена набагато раніше, ніж останні зміни до основного закону. На жаль, до згаданої постанови деякі зміни не вносились. Але ми зараз розглядаємо позиції нового законодавства, і на основі внесення змін до закону, які ми пропонуємо подати до кінця цього року, я маю на увазі подати на розгляд, тільки на міжвідомче узгодження, оскільки на сьогоднішній день ми отримали в письмовому вигляді пропозиції від усіх причетних державних органів.

Гадаю, буде етап громадського обговорення, круглих столів, і ми маємо намір до кінця року подати проект. Звісно, наступним етапом будуть пропозиції, у тому числі, для зміни цього порядку, тому я не думаю, що є якісь проблеми з цим питанням.

Експортний контроль з урахуванням відсутності бюджетного фінансування не може проводити великі конференції чи навчальні заходи, однак на сьогоднішній день абсолютно адекватно реагує на всі прохання заявників. Ви можете прийти до нашої служби та отримати повну консультацію, ми на початковому етапі подання заяв завжди допоможемо оформити усі документи в оперативному плані. Коли ви отримаєте перші наші офіційний реєстрації та дозволи, буде можливо працювати безконтактно.

Хочу додати, що на сьогоднішній день ми вивчаємо світову практику Сполучених Штатів Америки для того, щоб оптимізувати цей процес. Міністерство економічного розвитку і торгівлі визначало два головних стратегічних пріоритети: в першу чергу це суворе дотримання міжнародних зобов’язань у сфері експортного контролю, і, по-друге, це спрощення та регуляцію процесів бізнесових процедур, які якраз пов’язані з дозвільною системою, з наданням адміністративних послуг. Сполучені Штати Америки інколи навіть дивуються і кажуть, що в Україні система дуже хороша, але ми дуже ліберального ставимося до своїх заявників. В Сполучених Штатах Америки коло тих, хто має право на експорт товарів військового призначення, дуже вузьке і процедура дуже складна на відміну від нашої, мало того вони не пояснюють причини, за яких вони відмовляють. У нас набагато демократичніша система, заявник чітко буде розуміти, чому йому відмовили, і що йому необхідно доопрацювати. Згідно з законодавством заявник має право, усунувши всі недоліки, повторно звернутися за правом отримання таких повноважень.

На завершення я зазначу про основні чинники, які розглядаються при наданні повноважень. Це, зокрема, діяльність підприємства на міжнародному ринку за попередній рік, відповідність діяльності міжнародним договорам та зобов’язанням України, відсутність обмеження співпраці з визначеними державами, відсутність даних про порушення, участь у виконанні державних замовлень, участь у кооперації з виробництва товарів, участь у реалізації міжнародних договорів, доцільність надання повноважень виходячи з інтересів держави, наявність системи внутрішньофірмового експортного контролю, наявність ефективної служби маркетингу, потенційні можливості щодо закріплення на ринку та освоєння нових зразків озброєння та військової техніки, можливості рекламної, виставкової, передконтракної діяльності, наявність експортних варіантів документації, наявність дозволу на діяльність пов’язаною з державною таємницею, наявність відповідних нормативних документів пов’язаних з цим, відомості про тактико-технічні характеристики товарів. Останні взагалі розглядається у взаємодії з МЗС, СБУ, СЗР та ДК «Укроборонпром». А також план заходів щодо захисту відомостей, що становлять державну таємницю та забезпечення правового захисту державних інтересів під час передачі об’єктів права інтелектуальної власності, можливості для виконання робіт і послуг на власних потужностях, кредиторські та дебіторські заборгованості, — на це особливо звертає увагу Міністерство фінансів.

Фактичного за такими критеріями постанова №838 вимагає від заявників представити необхідні документи. Але, шановні колеги, тих, хто ніколи не стикався з системою експортного контролю, хочу заспокоїти: не такий важкий цей шлях. За останній рік маса заявників уже пройшли більшу половину процедур на отримання цих повноважень і на створення, нами погоджених вже проектів постанови Кабміну, яка чекає своєї черги для розгляду урядом.

Ігор Савула,

виконуючий обов’язки голови

Державної служби експортного контролю України

Комментарии