Має місце фундаментальне руйнування літакобудівної галузі України, а ДП «Антонов» з рівня світового партнера скотилося до рівня фірми другого гатунку — внаслідок блюзнірської кадрової політики і відсутності уваги держави до галузі.
Про це 17 квітня написав у газеті «День» керівник неурядового Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР) Валентин Бадрак. На переконання експерта, недалекоглядність і безвідповідальність виявлялося на всіх етапах життя галузі, а найбільш негативний наслідок зумовила відмова від затверджених урядом планів провести у 2008-2010 рр. реструктуризацію і акціонування авіабудівних підприємств, передусім ДП «Антонов», що унеможливило його інтеграцію у світовий високотехнологічний простір.
Бадрак вважає, що підготовлений уряді проект Стратегії відродження авіабудування до 2022 р. не відображає повноти катастрофи галузі і пропонує його оперативно удосконалити.
Так, керівник ЦДАКР запропонував терміново сформувати замовлення на закупівлю вітчизняними відомствами-замовниками і авіаперевізниками та негайно переглянути затверджені парламентом пільги для завезення іноземних регіональних літаків в Україну (їх ВРУ продовжила до 2023 року — для повітряних машин з вагою від 10 до 30 тонн і місткістю від 44 до 110 пасажирів — тобто прямих конкурентів Ан-140, Ан-148, Ан-158). Крім того, експерт наполягає на неприпустимості ухвалення одноосібних рішень на прямий імпорт та наводить приклад наміру міністра МВС Арсена Авакова закупити у Франції величезну партію з 55 гвинтокрилів виробництва компанії Airbus Helicopters.
«Саме для страхування від таких рішень потрібен єдиний урядовий орган. Адже за такі кошти можна побудувати близько десятка різних літаків Антонова — для Міноборони, МінНС, ГПСУ. Йдеться передусім про машини родини Ан-148/158/178 і Ан-132. На тлі передбачуваного імпорту на підтримку вітчизняного авіабудування на наступні п’ять років влада запланувала 7,5 бюджетних мільярдів, що, за оцінками ЦДАКР, явно не досить за умов необхідних закупівель іноземних комплектуючих. В аналітичному центрі дійшли висновку, що в режимі виведення галузі з кризи на прямі замовлення має йти не менш як 2,5—3 млрд грн щороку» — впевнений керівник ЦДАКР.
Бадрак також пропонує для заміщення російських комплектуючих сформувати і зробити пропозиції щодо комплектації літаків західними агрегатами — за закупівлі й експлуатації їх на ринках третіх країн. А також невідкладно провести реструктуризацію та акціонування усіх підприємств літакобудування — з метою приватизації. «Ще на рівні 2004 р. ЦДАКР пропонував залишити у державній власності лише КБ літакобудування, а 100-відсоткові пакети акцій серійних виробництв реалізувати інвесторам, переважно західним. Час підтвердив слушність цієї ідеї», — зазначає він.
Бадрак також запропонував на найвищому рівні вирішити питання кредитування авіапрому під адекватні річні процентні ставки, зокрема й через іноземні банки під державні гарантії уряду України. А також здійснити цілковиту ревізію кадрової політики в галузі, зокрема, припинити призначення на головні посади людей, які не мають жодного стосунку до авіабудування.