На популярному сайті youtube.com є чимало російських каналів, що пропагують озброєння Росії. Один із них іменується «Конно, людно и оружно». Нам трапився відеокліп із цього каналу за 18 лютого 2023 р. [https://www.youtube.com/watch?v=hugl5s1-90k] з назвою СКІЛЬКИ ЛІТАКІВ ВИРОБЛЯЄ РОСІЯ? ЧИ ЗМОЖЕ ОПК ЗБІЛЬШИТИ ВИРОБНИЦТВО? На ці питання намагався відповісти у кліпі якийсь @klorus. Ось його слова, – Сьогодні я розповім, скільки літаків у Росії. Які є можливості з виробництва нових літаків та скільки Росія виробила і втратила їх за рік. А також, які перспективи є у російського ВПК.
Ці питання цікавлять й наших читачів, тому ми наводимо нижче зміст кліпу (з нашими коментарями).
Отже, згідно з кліпом, ЗС Росії на початку 2023 р мали 2651 літак (США – 7716). У т.ч. у Росії було приблизно 1500 бойових літаків.
У 2022 р ОПК Росії випустив 27 тактичних бойових літаків (4 Су-30СМ, 10 Су-34, 7 Су-35С, 6 Су-57), плюс 2 навчальних Як-130 та 1 стратегічний бомбардувальник Ту-160М.
У 2023 р, згідно з кліпом, планувалося випустити 41 тактичний бойовий літак (10 Су-30СМ, 12 Су-34М, 12 Су-35С, 7 Су-57), плюс 12 навчальних Як-130 та 1-2 бомбардувальники Ту-160М. Звідси виробництво тактичних бойових літаків може збільшитися у півтора рази.
У кліпі не було вказано джерело цих даних, але ми його знайшли. Це стаття «Постачання бойових літаків у Збройні Сили Росії у 2022 році» [https://bmpd.livejournal.com/4642641.html ], опублікована 11 січня 2023 р на блозі BMPD Центру АСТ. Тільки там наведено не плани постачання літаків у 2023 р., а припущення, оцінка цих планів, зроблена експертами блогу BMPD. Автор кліпу збрехав, розраховуючи на те, що його не перевірятимуть, а якими були реальні плани випуску літаків на 2023 р., – невідомо.
Далі у кліпі стверджувалося, що Росія втратила у війні з Україною 33 тактичні бойові літаки (23 з бойових причин та 10 – з не бойових). Нібито це можна довести за фотографіями та за некрологами льотчиків. Автор кліпу знову використовував дані експертів блогу BMPD, які оцінили втрати РФ у щонайменше 30 бойових літаків нових типів (Су-30СМ, Су-34 та Су-35С). Але Росія втратила ще більше інших літаків (МиГ-31БМ, Су-24М/МР, Су-25, Су-27), які вже не виробляються, але які теж треба чимось замінити.
А за заниженими даними сайту Oryx Росія втратила на 31 травня 2023 р. 82 літаки, зокрема 78 тактичних бойових літаків (1 МиГ-31БМ, 11 Су-24М/МР, 29 Су-25, 1 Су-27, 11 Су-30СМ, 21 Су-34/34М, 4 Су-35С), плюс 1 Ту-22М3, 1 Ту-95МС, 1 Ил-22, 1 Ан-26.
Тобто у кліпі втрати російських літаків занижені в 2,5 рази відносно даних сайту Oryx. Щоправда, у кліпі дані про втрати наведено за 12 місяців, а на сайті Oryx – за 15. Але все одно, чітко видно, що автор сильно занизив втрати літаків РФ. Навіть якщо орієнтуватися на занижені дані Oryx, річний випуск тактичних бойових літаків не покрив їхніх втрат у 2022 р. А чи покриє він їх у 2023 р. – під великим питанням, оскільки невідомі плани випуску літаків на цей рік, чи будуть вони виконані в умовах санкцій, а головне – якими будуть втрати літаків РФ у 2023 р. Заява автора про те, що необхідні для випуску літаків електронні компоненти можна буде отримати через посередників, а необхідні кошти взяті у кредит, дуже сумнівна.
Щодо можливості збільшення річного випуску тактичних бойових літаків у кліпі стверджується, що без перебудови виробництва його можна буде довести до 150-170 од., хоча максимальний випуск літаків ОПК становив лише 81 од. (8 МиГ-29К, 2 МиГ-29КУБ, 8 Су-30М2, 21 Су-30СМ, 18 Су-34, 24 Су-35С), плюс 20 навчальних Як-130. Сталося це у 2014 р. та збіглося з роком захоплення та анексії Криму.
А з серйозною перебудовою виробництва, за твердженням автора кліпу, можна досягти випуску 200-250 літаків (ще одне голослівне твердження).
Але автор кліпу взагалі сумнівається у тому, чи потрібно нарощувати випуск бойових літаків та розширювати авіапарк. Адже більшість бойових літаків взагалі не бере участі у війні з Україною. У принципі, нарощування авіапарку автор вважає корисним, виходячи з можливості війни не тільки з Україною. Але при цьому він припускає, що МО Росії будуть виходити з поточних потреб та навряд чи стане нарощувати авіапарк.
Звідси чітко видно, що метою кліпу було довести те, що хоч втрати бойових літаків РФ у 2022 р. були вищими за випуск нових літаків підприємствами ОПК, то у 2023 р. такі втрати вже будуть компенсовані ОПК за рахунок збільшення випуску літаків у півтори рази. Однак реальні плани випуску літаків у 2023 р. залишаються невідомими (як і втрати цього року), можливості з нарощування авіапарку в умовах санкцій – дуже сумнівними, а автор у своїх голослівних твердженнях та припущеннях щодо збільшення випуску літаків до 150-170 од. та навіть до 200-250 остаточно забрехався.
Втім, цей кліп розрахований на внутрішнє споживання у Росії. Його вже подивилося понад 300 тис. осіб, та, судячи з коментарів, мало хто засумнівався у його правдивості.
Юрій Бараш,
член Експертної ради ЦДАКР