Головне слідче управління Служби безпеки України (СБУ) запросило на допит як свідка бізнесмена Олександра Ярославського, який разом із Skyrizon — «дочкою» китайської Beijing Xinwei Technology Group — домагається схвалення Антимонопольним комітетом України операції з купівлі ПАТ «Мотор Січ».
«Як свідомий громадянин прибуду за зазначеною адресою в перший же із перерахованих днів — а саме 19 січня 2021 року», — йдеться в заяві Ярославського на сайті групи DCH, яка об’єднує його активи.
Згідно з нею, відповідно до отриманих DCH 16 січня електронних листів, йдеться про кримінальне провадження (№2201700000000272) від 2017 року про розслідування операцій купівлі-продажу контрольного пакета акцій ПАТ «Мотор Cіч».
У СБУ агентству підтвердили факт виклику Ярославського на допит як свідка у справі ПАТ «Мотор Січ». «Ця інформація відповідає дійсності», — сказали агентству в прес-центрі спецслужби.
У свою чергу Ярославський зазначив: «У мене викликає велике здивування перелік статей Кримінального кодексу України, за якими в СБУ збираються отримати мої покази свідка: ст. 14 «Готування до кримінального правопорушення», ст. 111 «Державна зрада», ст. 113 «Диверсія».
На його думку, набагато більше у справі ПАТ «Мотор Січ» правоохоронцям могли б розповісти люди, які не допускають на підприємство його акціонерів і не скликають загальні збори акціонерів. Як вважає бізнесмен, це стало причиною звільнення майже 10 тис. працівників.
«А також ті, хто причетний до необґрунтованих арештів акцій, ухвалення неправосудних рішень і саботажу видачі дозвільної документації. Щоправда, вважаю, усіх їх треба було б викликати вже не як свідків», — додав Ярославський.
Він зазначив, що акції ПАТ «Мотор Січ» є в інвестиційному портфелі DCH, і група планує розвивати підприємство.
За його словами, нинішня ситуація із запорізьким підприємством дуже нагадує події, які розгорталися в 2016 році на Харківському тракторному заводі (ХТЗ), який DCH придбала і намагалася вивести з простою.
«Деякі представники СБУ теж намагалися інкримінувати менеджменту заводу «диверсію» та «зраду». Історія нас розсудила: виробництво відновлено, довкола нього створюється бізнес-парк високих технологій «Екополіс ХТЗ», а всі обвинувачення луснули, як мильні бульбашки», — наголосив Ярославський.
Він висловив жаль, що через п’ять років за нового президента України, уряду та депутатського корпусу ВР знову відбувається залякування бізнесу і тиск на інвесторів.
«Проте я виконаю свій громадянський обов’язок і повідомлю співробітникам СБУ свою думку з тих питань, які мені поставлять», — заявив бізнесмен, додавши, що якби знав про зраду Україні та інші злочини, то сам би прийшов до Служби безпеки, не чекаючи на виклик.
Як повідомлялося з посиланням на судовий реєстр, досудове розслідування у зазначеній кримінальній справі встановило, що «з 2016 року до сьогодні невстановлені особи з числа нинішніх і колишніх посадовців і кінцевих бенефіціарних власників «Мотор Січі», діючи за попередньою змовою між собою з метою послаблення держави шляхом руйнування зазначеного підприємства (…), здійснили низку операцій купівлі-продажу контрольного пакета акцій товариства на користь іноземних компаній, які мають намір перемістити активи та виробничі потужності товариства за межі України, що призведе до його ліквідації та знищення». СБУ домоглася арешту 56% акцій ПАТ «Мотор Січ», які постановою слідчого від вересня 2017 року визнано речовим доказом.
За даними джерела в уряді, нині близько 75% акцій «Мотор Січі» вже належать групі китайських власників, і якась частина спірного пакета акцій є заставою за фінансуванням, наданим, зокрема, China Development Bank.
На початку серпня 2020 року Beijing Xinwei повідомила, що відмовилася від спроби отримати дозвіл на купівлю «Мотор Січі» спільно з держконцерном «Укроборонпром», і тепер її новим партнером є DCH Ярославського. Компанії вже чотири рази подавали заяви до АМКУ, останній раз — у грудні минулого року, проте поки що безрезультатно.
Окрім цього, вони скликали на 31 січня 2021 року позачергові збори акціонерів ПАТ «Мотор Січ», паралельно домагаючись у судах зняття арешту акцій. Остання спроба провести збори акціонерів 29 квітня 2020 року завершилася невдачею.
На початку грудня 2020 року китайські інвестори також скерували до міжнародного арбітражу інвестиційний спір із метою стягнення з держави Україна збитку, який вони оцінюють у $3,5 млрд.
Про занепокоєння США продажем «Мотор Січі» китайським власникам заявив під час візиту до Києва наприкінці серпня 2019 року тодішній радник президента США з питань безпеки Джон Болтон. Наприкінці позаминулого року тимчасовий повірений у справах США в Україні Вільям Тейлор заявив, що США розраховують на нову операцію із залучення на «Мотор Січ» американського або іншого інвестора, щоб підприємство не було продане китайському покупцю. Згідно з інформацією агентства «Інтерфакс-Україна», це питання також порушували під час візиту в Україну заступника держсекретаря США Стівена Бігана наприкінці серпня 2020 року.
Окрім цього, Бюро промисловості та безпеки (BIS) Мінторгівлі США на початку січня 2021 року додало китайську компанію Skyrizon до списку «військових кінцевих користувачів» (MEU), співпраця з якими потребує додаткових дозволів. «Skyrizon — китайська державна компанія, і її прагнення купувати і впроваджувати іноземні військові технології є серйозною загрозою національній безпеці та інтересам зовнішньої політики США», — наводили в релізі Мінторгівлі США слова міністр Вілбура Роса (Wilbur Ross).
ПАТ «Мотор Січ» — один із найбільших світових виробників двигунів для авіаційної техніки, а також промислових газотурбінних установок. Постачає продукцію до більше ніж 100 країн світу.
Підприємство в січні-вересні 2020 року отримало 930,2 млн грн чистого прибутку, тоді як за аналогічний період 2019 року чистий збиток становив 532,7 млн грн. Чистий дохід «Мотор Січі» зріс на 20,2% — до 7 млрд 679,5 млн грн.