Фактори, які впливають на розвиток і впровадження високотехнологічних розробок в інтересах національної безпеки і оборони в Україні:
відсутність незалежної, дієвої та ефективної системи пошуку, аналізу та всебічної експертної оцінки можливості реалізації та ефекту від впровадження перспективних, передових, проривних ідей і високотехнологічних проектів, та їх впливу на забезпечення обороноздатності;
відсутність або/та неузгодженість, незакінченість, безсистемність ряду законодавчих та нормативно-правових актів, доктрин, концепцій, програм щодо гармонізації розвитку фундаментальної і прикладної науки та передових розробок для безпеки і оборони;
відсутність єдиного державного органу (у тому числі з функціями управління і контролю), відповідального за формування та реалізацію політики пошуку, здійснення відбору, фінансування та реалізації розробок в сфері високих та проривних інноваційних технологій для забезпечення обороноздатності держави;
катастрофічне зниження спроможності наукових шкіл, технологічності виробничих підприємств, відставання вітчизняної науки та промисловості в практичних і технологічних аспектах розробки і впровадження високотехнологічних проектів;
розпорошеність зусиль, повноважень, ресурсів (економічних, технічних, часових) та наукового і науково-педагогічного потенціалу за територіальним розміщенням і цільовим призначенням;
системне недофінансування фундаментальної науки, проектів в сфері високих та проривних інноваційних технологій, глибока комерціалізація оборонно-промислового комплексу, недостатній розвиток державно-приватного партнерства.
Таке становище в сфері розвитку високих та проривних інноваційних технологій в Україні в сучасних умовах вимагає створення системи пошуку, здійснення відбору та реалізації тих розробок, які за умови їх реалізації здатні забезпечити стратегічні переваги в сфері безпеки і оборони держави на основі принципово інноваційних рішень.
Таку систему пропонується створити дворівневою
І рівень (аналог DARPA):
Національне (державне) агентство передових розробок для безпеки і оборони (прим. – назва умовна) повинне мати статус спеціально уповноваженого державного органу, відповідального за визначення політики розвитку, супроводження розробки високотехнологічних систем озброєння і військової техніки для забезпечення обороноздатності держави. Має бути підпорядкованим Уряду (профільному віце-прем’єру; Міністру оборони, якщо будуть переглянуті його повноваження). Має бути підзвітним РНБО.
Має займатися проектами в критичних високотехнологічних сферах та галузях які, за умови їх реалізації надають державі стратегічні переваги.
Довідково: До високих оборонних технологій (англ. high technology, hi-tech) традиційно відносять найбільш нові і прогресивні технології сучасності:
інформаційні та кібер технології;
інноваційні електромеханіка та електроніка;
нано-, квантові, біотехнології, генна інженерія;
генерування, акумулювання та передача енергії;
робототехніка та штучний інтелект;
інноваційне матеріаловедення, «чисті» та енергозберігаючі технології (cleantech);
напівпровідникові технології;
космічні технології;
телекомунікаційні технології та технології управління і автоматизації.
З цією метою центр повинно здійснювати:
пошук, аналіз і оцінку ідей, проектів;
всебічну оцінку спроможностей держави (технологічних, економічних, фінансових, політичних, безпекових) для їх реалізації;
всебічна оцінка ризиків та загроз проекту (фінансових, політичних, безпекових, технологічних);
оцінка (прогноз) ефекту (впливу) від впровадження результатів проекту (політичного, економічного, воєнного, інформаційного);
здійснення функцій державної експертизи розробок з питань таємниць;
підготовка висновків та рекомендацій щодо подальшої розробки проекту;
формування вимог і завдань центрам компетенції (ІІ рівня), координація їх діяльності і контроль реалізації проектів;
формування спроможностей і сприяння державно-приватному та міжнародному партнерству (у разі можливості та доцільності);
відбір та ліцензування експертів.
Має складатися з керівництва Центру, керівників проектів (за напрямами), державних експертів (за кластерами і напрямками), підрозділів, що забезпечують діяльність.
ІІ рівень:
Система центрів компетенції за профільними кластерами та напрямками. Може складатися з організацій, установ, ВНЗ, ВВНЗ, НАНУ, НЦ, НДІ, НДЛ, КБ з дослідним виробництвом.
Основні завдання:
моніторинг знань в т.ч. спецінформації у визначеній предметній галузі;
формування, утримання і оновлення науково-технічної бази інформаційного ресурсу за кластерами та напрямками в т.ч страхового фонду документації;
збір, систематизація, поширення й примноження знань та ефективних практик за напрямами, забезпечення ефективного доступу до експертного інформаційного ресурсу;
формування наукових шкіл;
розробка відповідних стандартів і впровадженням отриманого досвіду;
підготовка науковців та висококваліфікованих інженерів;
оптимізація та концентрація на єдиній платформі наукового, конструкторського, технологічного та виробничого потенціалу, фінансових, та інтелектуальних ресурсів;
координація науково-виробничої діяльності через інститут генеральних (головних) конструкторів;
виготовлення і дослідження макетів, дослідних зразків;
Науково-випробувальний комплекс високих оборонних технологій концентрує діяльність на напрямах: інформаційна та кібернетична безпека; технічні види розвідки; управління силами та засобами; інформаційно-комунікаційні системи; роботизовані системи та інші.
Додаткові обов’язкові вимоги (умови).
Формування системи контролю і відповідальності. Всі функціональні і структурні юридичні особи і посадовці мають нести відповідальність за результати роботи згідно із законом (дисциплінарну, адміністративну, кримінальну, матеріальну). Державні експерти – за висновки, керівники проекту – за рішення, і т.ін.
Юрій Даник,
начальник Інституту інформаційних технологій,
генерал-майор