Уряд України на засіданні 8 квітня схвалив проект постанови Кабінету міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету міністрів України від 8 червня 1998 р. № 838 та від 12 липня 1999 р. № 1228”.
Зокрема, як повідомили «ОПК» в уряді, проектом постанови передбачається скасування проведення маркетингу ринку збуту і встановлення зовнішніх цін на товари військового призначення для уповноважених суб’єктів господарювання, що до сьогодні здійснюється ДК Укроборонпром, як уповноваженим суб’єктом господарювання з управління об’єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі.
Як прокоментували рішення уряду в Центрі досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР), дане рішення є результатом спільних зусиль профільної заступниці міністра Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Світлани Панаіотіді, промислових об’єднань, таких як Ліга оборонних підприємств України та Асоціація виробників озброєння та військової техніки, а також низки профільних громадських структур, в тому числі, й ЦДАКР.
Водночас, в ЦДАКР наголосили, що виконання функції маркетингу продукції вітчизняного ОПК відтепер не покладено на жоден орган виконавчої влади, що несе загрозу національній безпеці України.
ЦДАКР, підтримуючи рішення уряду та вважаючи це перемогою приватного сектору ОПК, тим не менш, виступає за те, щоб одним із головних принципів державної політики у сфері військово-технічного співробітництва з іноземними державами була державна монополія та регулювання зовнішньоекономічної діяльності з товарами та послугами військового і спеціального призначення, здійснення якої дозволяє значно підвищити ефективна координація маркетингової діяльності вітчизняних підприємств в найбільш перспективних сегментах світового ринку озброєнь та військової техніки (ОВТ), усунути невиправдану конкуренцію між ними.
В ЦДАКР вважають головним завданням недопущення, насамперед, конкуренції між українськими експортерами на регіональних ринках озброєння та військової техніки, а також надання пріоритету підприємствам-виробникам товарів військового призначення перед посередниками (в тому числі і державними).
В аналітичному центрі нагадали, що для моніторингу цін ДК Укроборонпром використовує масив даних зовнішніх цін, що був створений шляхом накопичення цінової інформації, яка містилася у зовнішньоекономічних угодах, довідках виконавчих органів державної влади та інших джерелах. Формування зазначеного масиву було розпочато ще у 1997 році в державній компанії «Укрспецекспорт», і з того часу він постійно оновлюється та підтримується в актуальному стані з метою забезпечення можливостей прийняття обґрунтованих рішень щодо погодження рівня зовнішніх цін, а також оперативного реагування на запити підприємств.
«Тому потрібно не просто скасувати повноваження ДК Укроборонпром щодо проведення маркетингу ринку збуту і встановлення зовнішніх цін на товари військового призначення для уповноважених суб’єктів господарювання, а передати ці повноваження органу влади, що відповідає за формування та реалізує державну військово-промислову політику. Ідеально – профільному ЦОВВ – міністерству або агентству, яке має утворитися в КМУ відповідно до рішення РНБОУ, введеного указом Президента України №5920 від 27 лютого ц.р.» — вважають в ЦДАКР.