Страхування воєнних ризиків: як світовий гігант MS Amlin пропонує Україні готовий план, який не може ігнорувати НБУ
Автор: Ібрагім Габідулін
Гостра відсутність працюючого механізму страхування воєнних ризиків в Україні залишається критичним бар’єром для залучення інвестицій, підтримки національного бізнесу та, головне, розвитку оборонно-промислового комплексу (ОПК) [1]. У своїх попередніх статтях ми неодноразово критикував спроби вітчизняного регулятора (НБУ) вести ринок до «диктатури» та створювати «страховий глухий кут» замість розробки прагматичного рішення [2-8].
Місцеві ініціативи, такі як спроба INGO покривати ризики за рахунок власних резервів або незавершений проект ARX за участю брокера McGill [9], швидко продемонстрували нежиттєздатність: воєнний ризик надто катастрофічний, щоб його міг витримати один приватний страховик.
На цьому тлі міжнародна спільнота, проявивши гнучкість, показала, як саме має виглядати працююче рішення, створивши Гарантійний фонд перестрахування в Україні (Ukraine Reinsurance Guarantee Facility, URGF). Ця публікація є першою, що доносить на український ринок деталі цього «блакитного друку». Аналіз механізму, представлений Джеймі Кліром, керівником відділу управління кризами глобального перестраховика MS Amlin у подкасті «INSURING UKRAINE»[10], є готовим планом, який Київ зобов’язаний вивчити.
I. ДПП у дії — архітектура URGF
Модель URGF — це ідеальний приклад державно-приватного партнерства (ДПП), який виводить страхування воєнного ризику за межі можливостей окремих страховиків, розподіляючи його між трьома ключовими гравцями:
- Публічний гарант: Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) об’єднав донорські внески в гарантійний фонд. Уряди-донори Франції, Великої Британії, Норвегії, Тайваню, ЄС і Швейцарії надають первинні гарантії, які покривають катастрофічну частину ризику, роблячи проєкт прийнятним для приватного капіталу. Ці кошти стали фінансовим «якорем» для перестрахової ємності, що використовується українськими страховиками [11].
- Приватний капітал та експертиза: MS Amlin, глобальний перестраховик зі штаб-квартирою в Lloyd’s, є ключовим гравцем.
- Фінансова міць: MS Amlin — частина групи MS&AD Insurance Group Holdings, Inc., що входить до топ-10 світових non-life страховиків. Висока фінансова стійкість компанії підтверджена провідними рейтинговими агентствами: A (Excellent) від A.M. Best та A+[12] або A1 від Standard & Poor’s [13] та Moody’s [14].
- Зобов’язання: MS Amlin надала €80 мільйонів перестрахувальної ємності (з планом зростання до €110 млн).
- У результаті створено першу у світі модель «war on land insurance» — страхування воєнних ризиків на суші, яке раніше не покривалося навіть ринком Lloyd’s [15].
- Першими учасниками з українського боку стали INGO, Colonnade Ukraine та UNIQA Ukraine. Вони отримали змогу страхувати вантажі в дорозі, залізничний рухомий склад, автотранспорт і склади. За перші тижні роботи фонд URGF надав понад 5 млн євро перестрахового покриття, а потенціал оцінюється у 1 млрд євро щорічного обігу.
 
- Архітектор (брокер-консультант): роль посередників вийшла далеко за рамки традиційного брокерства. У проєкті URGF стратегічним консультантом та організатором виступив Aon. Його місія — не продаж полісів, а побудова інституційних зв’язків між державами, донорами, банками та страховиками.
Висновок: Цей успішний ДПП-проєкт доводить, що за наявності публічної гарантії та залучення міжнародних брокерів-архітекторів приватний капітал (MS Amlin, страхувальники Lloyd’s) готовий брати на себе українські воєнні ризики.
II. Глобальні брокери: архітектори воєнного страхування
Після вторгнення Росії страхові ринки опинилися перед безпрецедентним викликом — як забезпечити покриття ризиків у зоні активних бойових дій. Відповідь на нього дали не держави, а саме глобальні страхові брокери, які розробили нові моделі ДПП.
| Брокер / група | Основна роль | Ініціатива / програма | Суть моделі | Потенціал для України | 
| Aon plc | Архітектор державно-приватного перестрахування | URGF — спільний проєкт з EBRD та MS Amlin | Перше у світі “наземне” страхування воєнних ризиків, що дало старт відновленню експорту та руху вантажів | Може стати консультантом і співкоординатором створення Національного пулу перестрахування воєнних ризиків | 
| Marsh McLennan | Оператор морських ризиків спільно з урядом України | Unity — партнерство Marsh, Lloyd’s і уряду України [16] | Фонд до $50 млн для покриття каско та воєнних ризиків суден, що перевозять зерно Чорним морем | Доказ дієвості PPP у реальних бойових умовах; модель можна масштабувати на інші галузі — енергетику, агро, транспорт | 
| Willis Towers Watson (WTW) | Стратег і аналітик глобального ринку відновлення | APP (Alternative Protection Platform) — ініціатива страхування воєнних ризиків для авіації та інфраструктури [17] | Концепція створення глобальної PPP-платформи з державною гарантією та приватним управлінням | APP може стати прототипом української системи державно-приватного страхування критичної інфраструктури | 
| Lockton [18-21] / Gallagher[22, 23] | Приватні брокери з досвідом у військовій логістиці | Supply-chain та defense-insurance рішення для урядів США і Британії | Перестрахування ризиків оборонних контрактів, дронів і виробничих ланцюгів | Партнерство з українськими оборонними компаніями через спільні програми інноваційного страхування | 
Досвід URGF показав: сучасний брокер — це не посередник, а інженер фінансових рішень.
Aon зробив те, чого не робив ніхто: замість продавати продукт, він побудував систему, де збігаються інтереси урядів, банків і ринку.
Український ринок також потребує такого підходу. Ми звикли до моделі «страховик – клієнт – регулятор», але тепер з’явився четвертий елемент — брокер-системний гравець. Саме він може з’єднати державу, інвестора й перестраховика.
Сьогодні три глобальні ініціативи — URGF (Aon), Unity (Marsh) та APP (Willis) — показали, що навіть у воєнний час можна створювати ефективні механізми фінансового захисту, якщо держава спирається на професійну експертизу брокерів.
Приклад Aon, Marsh, Willis, Gallagher, Lockton це виклик і можливість для інших. Тепер місцеві брокери можуть замислитись, яку роль вони бачать для себе у післявоєнній Україні. Хто першим запропонує реальне рішення — отримає не лише клієнта, а й репутацію.
Новий ландшафт українського страхового брокерства формується зараз. І він вимірюється не кількістю реклами, а довірою та компетенцією. Хто встигне — стане частиною майбутнього.
III. Чому Україна не створила свій URGF: криза експертизи
Незважаючи на світовий досвід та очевидні успішні приклади (URGF, Unity Fund), український регулятор і влада застрягли в моделі, яка суперечить принципам ДПП. Головна причина цього — системне знищення професійної експертизи та адміністративні методи управління:
- Ігнорування «опори на професіоналів»: Джеймі Клір з MS Amlin прямо вказав, що успіх URGF базувався на «опорі на експертизу професіоналів» [10] — юристів, андеррайтерів, фахівців з управління претензіями. Тим часом НБУ пішов зворотним шляхом:
- Був знищений Департамент методології регулювання страхового ринку.
- Підрозділи, що регулюють складний фінансовий сектор, наповнюються юристами та фахівцями з банківської справи, тоді як спеціалісти зі страхового ринку були усунені.
- Результат: Про яку якісну експертизу може йтися, якщо регулятор намагається регулювати специфічний страховий ринок методами монетарної політики, не маючи профільних кадрів?
 
- Адміністративні методи та обман Брюсселя: Успіх Unity Fund доводить, що уряд України здатен створювати ДПП, але регулятор, відповідальний за загальний ринок (майно, ОПК), паралізує його. Про це свідчить і факт, який ми наводили у своїх статтях: представники НБУ поїхали до Брюсселя і доповіли про підготовлений законопроєкт про страхування воєнних ризиків, який на той момент навіть не розглядався у профільному комітеті Верховної Ради [5]. Цей випадок обману демонструє, що регулятор ставить імітацію діяльності та монополізм вище реальної побудови працюючого ДПП.
IV. Рецепт для Києва
Успішний приклад URGF (MS Amlin, Aon, ЄБРР) та Unity Fund (Marsh, Уряд України) демонструє, що:
- ДПП — це єдиний шлях.
- Міжнародні брокери — це архітектори рішень.
Київ повинен:
- Відновити експертизу: Припинити регулювати страховий ринок банківськими методами. Зробити ставку на професіоналів страхової справи у регуляторі, відновлюючи довіру до методології, щоб мати змогу адекватно спілкуватися з партнерами рівня MS Amlin та Aon.
- Генералізувати принципи: Перенести успішний досвід ДПП, застосований у морському секторі (Unity Fund) та підтриманий міжнародними донорами (URGF), на загальний ринок та сектор ОПК.
- Визнати роль міжнародних фінансових консультантів/брокерів (таких як Aon, Marsh та Willis) і залучити їх до спільної розробки національного механізму, а не намагатися «винаходити велосипед» в умовах війни.
- Об’єднати страховиків у Національний пул перестрахування воєнних ризиків — на засадах URGF, але з українським управлінням.
- Держава — гарант. Не страхує напряму, а надає гарантії чи резерви для пулу.
- Рамковий закон про державно-приватне перестрахування воєнних ризиків — із чіткими правилами для залучення міжнародних партнерів.
Поки український ринок перебуває у «страховому глухому куті» через дії регулятора, міжнародна спільнота вже успішно страхує Україну, спираючись на ті принципи ДПП, які Київ вперто відкидає.
Україна не може чекати завершення війни, щоб відновлювати економіку. Бізнес має працювати вже сьогодні — і для цього потрібен страховий захист. Воєнне страхування — це інфраструктура довіри, без якої неможливі інвестиції та експорт.
Приклад Aon, MS Amlin і EBRD — готова модель для уряду та НБУ. Якщо держава підтримає створення українського пулу перестрахування, країна отримає фінансовий інструмент виживання в умовах війни. «Ми показали, що уряди можуть підтримати бізнес не грошима, а довірою», — зазначив Джеймі Клірі, MS Amlin [10].
URGF довів: навіть під обстрілами можна вибудовувати нові ринки. Для України ця формула має особливе значення. Ми воюємо не лише за територію, а за право на економічну гідність. І довіра — це теж зброя, тільки мирна.
Ібрагім Габідулін,
військовий експерт,
фахівець з питань застосування Повітряних сил,
полковник у запасі
Джерела
- Ібрагім Габідулін. Воєнне страхування як ключ до інвестицій у ВПК України. https://cacds.org.ua/%D0%B2%D0%BE%D1%94%D0%BD%D0%BD%D0%B5-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%85%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D1%8F%D0%BA-%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D1%87-%D0%B4%D0%BE-%D1%96%D0%BD%D0%B2%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B8/
- В’ячеслав Черняховський. СПЛІТ як криве дзеркало реформ. https://biz.nv.ua/ukr/experts/split-kak-krivoe-zerkalo-reform-50041577.html/
3. Ібрагім Габідулін. Чи готова Україна до страхування воєнних ризиків: між законом і реальністю. https://info.dedal.ua/news/ournews/129892/
4. Ібрагім Габідулін. Страхування воєнних ризиків: уроки, ілюзії та альтернатива державному монополізму. https://info.dedal.ua/news/ournews/129962/
5. Ібрагім Габідулін. Місія в Брюссель і вигаданий законопроект. https://info.dedal.ua/news/ournews/129988/
- Ібрагім Габідулін. Страховий ринок на роздоріжжі: як реформувати регулювання без руйнування. https://info.dedal.ua/news/ournews/130007/
- Ібрагім Габідулін. Авторитаризм під виглядом реформ: чому НБУ хоче усунути уряд і парламент від контролю над своїми рішеннями. https://info.dedal.ua/news/ournews/130016/
- Ібрагім Габідулін. Катерина Рожкова: спадщина страхового глухого кута. https://info.dedal.ua/news/ournews/130021/
9. Перестрахование военных рисков в Украине. http://info.dedal.ua/news/ournews/129846/
- Insuring Ukraine: MS Amlin’s URGF blueprint for war risk and resilience. https://www.politicalriskpodcast.com/episodes/episode/2d8a4724/insuring-ukraine-ms-amlins-urgf-blueprint-for-war-risk-and-resilience/
- Ukraine war risk insurance scheme concludes first contracts. https://www.gtreview.com/news/europe/ukraine-war-risk-insurance-scheme-concludes-first-contracts/
- 12. M. Best rating information (A (Excellent)). https://news.ambest.com/presscontent.aspx%3Faltsrc%3D2%26refnum%3D35266%26altsrc%3D2/
- 13. Standard & Poor’s (S&P) rating information (A/A+). https://www.spglobal.com/ratings/en/entities/affiliations/detail%3FlegalName%3DMS%26AD%2520Insurance%2520Group%2520Holdings,%2520Inc/
- 14. MS&AD Insurance Group Holdings, Inc. official communications regarding ownership and financial strength. https://www.ms-ad-hd.com/en/ir/finance/rating.html
- MS Amlin first to join innovative war risk insurance facility for Ukraine. https://global.msamlin.com/news-and-insights/press-releases/ms-amlin-first-to-join-innovative-war-risk-insurance-facility-for-ukraine/
- 16. Insurers and Ukrainian government to split Black Sea shipping risks. https://www.postonline.co.uk/commercial/7954617/insurers-and-ukrainian-government-to-split-black-sea-shipping-risks/
- APP для страхування воєнних ризиків: сигнал від Willis, який не можна ігнорувати. https://info.dedal.ua/news/ournews/130022/
- Managing logistic firms’ risks as service offering expands. https://global.lockton.com/us/en/news-insights/managing-logistics-firms-risks-as-service-offering-expands/
- Lockton Monthly Macro Series: Supply Chain Risks. https://global.lockton.com/au/en/news-insights/lockton-monthly-macro-series-supply-chain-risks/
- Ukraine war to impact the specialty insurance market. https://global.lockton.com/news-insights/ukraine-war-to-impact-the-specialty-insurance-market/
- Ripple effects: The war in Ukraine and the global economy. https://www.berneunion.org/Articles/Details/683/Ripple-effects-The-war-in-Ukraine-and-the-global-economy/
- Gallagher highlights new supply chain risks for Australia. https://www.insurancebusinessmag.com/au/news/sme/gallagher-highlights-new-supply-chain-risks-for-australia-542595.aspx/
- Ukraine war to lead to changes in war reinsurance programs. https://www.businessinsurance.com/ukraine-war-to-lead-to-changes-in-war-reinsurance-programs/
