Нині існує чимало пропозицій щодо започаткування програми постачання безпілотних систем. Одна з таких – щодо розвитку в Україні безпілотних авіаційних комплексів (БАК) та наземних роботизованих комплексів (НРК), — надійшла до Директорату політики у сфері оборони Міноборони України від Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР). Передбачаю, що фахівці Міноборони визначать недоцільність такого шляху та наполягатимуть на реалізації проєктів з розроблення і закупівлі, зокрема безпілотних авіаційних комплексів (БПЛА), в рамках чинної Державної цільової оборонної програми розвитку озброєння та військової техніки на період до 2022 року (далі – Програма озброєння).
Водночас, нескладно на фактах і цифрах показати, що ця Програма озброєння недієва, має низьку фінансову ефективність і корупційні ризики, що закладені в неї свідомо. При формуванні Програми озброєння допущені грубі порушення Закону України “Про державні цільові програми”, а також “Порядку розроблення та виконання державних цільових програм”, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. № 106. Серед них виділю наступні:
- Відповідно до Закону України “Про державні цільові програми” Державна цільова програма – це комплекс взаємопов’язаних завдань і заходів, узгоджених за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням. Але теперішня Програма озброєння – повна протилежність того, що вимагає Закон України. Про це свідчать такі факти:
– Це не комплекс. Адже комплекс – це сукупність предметів чи явищ, що становлять єдине ціле. Програма озброєння не є єдиним цілим. Це просто перелік майна, що потрібне Збройним Силам та іншим силовим відомствам.
– У Програмі озброєння немає взаємопов’язаних завдань і заходів. Наприклад, заходи із закупівлі БТР, гаубиці, автогрейдера, снайперської гвинтівки, ПЗРК, автоцистерни і автобусів ніяк не пов’язані між собою.
– Завдання Програми озброєння не узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням.
- Закон вимагає, щоб Програма озброєння мала мету. При цьому вимагається, щоб мета була досяжною. Але мета Програми озброєння сформульована як процес, а не як результат. Вона за своєю сутністю не досяжна. Отже, Програма озброєння фактично не має мети.
- Закон вимагає, щоб Програма озброєння мала строк виконання. Але теперішня Програма озброєння фактично не має строку виконання. Її розпочато у 2016 році зі строком виконання у 2020 році. У 2018 році строк виконання було продовжено до 2022 року. Наразі Указом Президента України від 27 лютого 2020 року № 59/2020 вимагається продовжити строк виконання Програми до 2024 року.
- Для Програми озброєння вимагається розробити методику оцінювання ефективності її виконання. Разом з тим Указ Президента України від 27 лютого 2020 року № 59/2020 вимагає “актуалізувати” Програму озброєння. Тобто пристосувати її до умов поточної ситуації. Оцінювати програму, що регулярно пристосовується до умов поточної ситуації, є шахрайством. Розробити для цього методику оцінювання неможливо, про що свідчать провідні фахівці України у сфері оцінювання. Якщо оцінювати програму, що пристосована до умов поточної ситуації, то вона завжди буде виконаною на 100 %.
- Планування витрат через Програму озброєння завжди нереалістичне і значно перевищує можливості національної економіки – по факту фінансується лише близько 30 % завдань і заходів Програми Озброєння.
- Часто змінюються пріоритети розвитку озброєння – бізнес не знає що потрібно Збройним Силам України, тому не може врахувати потреби ЗС України у планах розвитку свого виробництва.
- Не задіяні механізми державно-приватного партнерства, що унеможливлює залучення приватних інвестицій до розвитку високотехнологічного озброєння.
У зв’язку із зазначеним було б доцільно:
- Програми розвитку озброєння формувати відповідно до чинного законодавства України, а також до сучасних євроатлантичних принципів та підходів.
- Фінансове забезпечення програм розвитку озброєння необхідно обов’язково узгоджувати з можливостями національної економіки. Фінансовий ресурс програми має в повній мірі відповідати вартості програми. То ж, обов’язковою вимогою стає реалістичність забезпечення потреб Збройних Сил України.
- За мету кожної програми встановлювати соціально-значущий кінцевий результат, що може бути виміряний. Це обов’язково має бути постачання у війська установчої партії виробів нової системи озброєння: батальйон, ескадрилья, дивізіон тощо. При цьому необхідне впровадження нерозривного циклу розроблення систем озброєння від фундаментальних досліджень до постачання у війська установчої партії одиниць системи озброєння.
- Впроваджувати механізми державно-приватного партнерства. Форвардні контракти – найоптимальніший варіант. ЦНДІ ОВТ ЗСУ має напрацювання, що достатні для укладення форвардних контрактів.
- Крім того, важливим є й звітування перед платниками податків про предмет і обсяги оборонних закупівель, зокрема, через повну відкритість державного оборонного замовлення і програм озброєння (скасування статей ЗВДТ 2.1.15 і 2.1.17).
Усі зазначені рекомендації свого часу було спрямовано до профільного заступника міністра Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.
Але головна з цих рекомендацій, як здається, є необхідність переходу від реалізації однієї Державної цільової оборонної програми розвитку озброєння та військової техніки до реалізації низки Державних цільових оборонних програм з розвитку різних систем озброєння. Одна програма може об’єднувати декілька однорідних проектів. То ж, з огляду на це, пропозиція ЦДАКР започаткувати програму розвитку безпілотних систем – це хороший початок переходу до дієвої системи розроблення і закупівлі озброєння.
Віктор Дихановський,
провідний науковий співробітник
Центрального науково-дослідного інституту озброєння та військової техніки Збройних Сил України