Серед основних недоліків і проблем наявної мобілізаційної політики слід виділити такі:
-
корупція в державі загалом і в структурах, які дотичні до формування та реалізації мобілізаційної політики;
-
відсутність справедливості, оскільки мобілізовують насамперед тих, хто не спроможний через зв’язки чи фінансові можливості уникнути мобілізації;
-
відсутність прозорості та зрозумілості правил мобілізації й демобілізації;
-
неналежне врахування профільності та кваліфікації мобілізованих осіб, що призводить до ситуації, коли висококваліфікованих осіб, яких можна було б використовувати з великою ефективністю в інших напрямах діяльності ЗСУ, кидають в окопи як рядових солдатів;
-
постійна ідеалізація владою ситуації на фронті, що заспокоїла суспільство, змусила повірити у швидку та легку перемогу над агресором, знизила мобілізаційний потенціал українського суспільства;
-
вплив російських фейків та інформаційно-психологічних операцій, які спрямовані на посилення відчуття несправедливості мобілізаційної політики України;
-
превалювання у мобілізаційній політиці нашої держави примусових засобів та елементів над мотиваційними;
-
втома від війни, психологічне вигорання та ін.
НЕТРАДИЦІЙНІ РІШЕННЯ
Повномасштабна військова агресія РФ проти України спричинила необхідність ґрунтовного дослідження питань, що раніше не були предметом активних наукових пошуків правознавців. Одним з таких питань є проблематика функціонування Приватних Військово-Консалтингових Компаній (ПВКК) в Україні, зокрема здійснення такими компаніями військово-консалтингової діяльності в інтересах держави. Варто відзначити, що якісні послуги в оборонному секторі можуть бути одним із чинників, що прискорять перемогу України над російськими загарбниками, однак вітчизняне законодавство і досі не регулює особливості надання послуг військового характеру приватними компаніями. Проте наразі виникла об’єктивна потреба в таких послугах та водночас існує необхідність розумного використання знань осіб, які мають цінний військовий досвід. У міжнародній практиці саме ПВКК надають можливість передавати та реалізувати навички та вміння, особам, які цього потребують при забезпеченні безпеки та обороноздатності країни.
ЩО ТАКЕ ПВКК
ПВКК – це уповноважене державою підприємство, яке складається з цивільних осіб і спеціалізується на експорті комплексних систем оборони та безпеки.
ПІДСТАВИ ДЛЯ ЗАСТОСУВАННЯ ПВКК В УКРАЇНІ
Застосування ПВКК в Україні потребує доопрацювання вказаного питання на законодавчому рівні, але не виключає більш простого підходу до залучення такої організації у підвищенні обороноздатності нашої держави.
Отже одним із варіантів вирішення такого питання є внесення змін у Закон України «Про основи національного спротиву», де визначити роль української ПВКК у забезпеченні воєнної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності держави, стримуванні і відсічі агресії та завданні противнику неприйнятних втрат.
Крім того, Закон України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» у період дії воєнного стану дозволяє громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, брати участь у відсічі та стримуванні збройної агресії російської федерації та/або інших держав, у тому числі отримувати вогнепальну зброю і боєприпаси до неї.
Звичайно, що здійснення діяльності ПВКК в Україні потребує укладення контракту між ПВКК та державними структурами з визначенням всіх важливих елементів, таких як підпорядкування, відповідальність, страхування та інше.
ПЕРЕВАГИ СПІВПРАЦІ З ПВКК
За ступенем навченості та оснащеності ПВКК фактично є різновидом сил спеціальних операцій (ССО), мало поступаючись ССО та експедиційним формуванням збройних сил ведучих євроатлантичних держав. Деякі підприємства мають у своєму розпорядженні не тільки висококваліфікованих фахівців, а й сучасне обладнання та важке озброєння. Приватні підрядники постачають державі фахівців, підготовка яких є дуже тривалою або обходиться занадто дорого для бюджету. До того ж тут не діє універсальне армійське правило, з якого виходить, що фахівця з восьмирічним досвідом отримують через вісім років. ПВКК надають необхідну кількість досвідчених фахівців, які вже підготовлені і можуть почати виконувати поставлені задачі одразу.
Наразі, це досить важливо для України, адже приватний підрядник може почати здійснювати свою діяльність одразу після укладення з ним контракту.
Витрати на конкретні послуги ПВКК значно нижчі, аніж щорічне утримання регулярної армії. Термін виконання послуг визначається та фіксується в контракті. Після закінчення дії контракту, замовник не обтяжується будь-яким подальшим утриманням персоналу ПВКК.
ПВКК — це приватна, а не урядова структура і тому тут зводиться на мінімум елемент корупції.
ПВКК значно швидша в прийнятті рішень організація і значно гнучкіша структура у зв’язку з відсутністю бюрократичних процедур узгоджень.
УКРАЇНСЬКА ПВКК «ОМЕГА КОНСАЛТИНГ ГРУП»
ПВКК «Омега Консалтинг Груп» була зареєстрована в Україні у 2012 році як товариство з обмеженою відповідальністю. Реєстраційний номер 38042911. Місце реєстрації м. Славутич (Київська область).
З 2012 по 2022 рік компанія «Омега Консалтинг Груп» працювала переважно за кордоном в таких країнах як: Того, Нігерія, Малі, Гвінея, Центральноафриканська республіка, Буркіна Фасо, Мозамбік. Також компанія «Омега Консалтинг Груп» виконувала спеціальні завдання в АР Крим під час анексії, та на території Донецької та Луганської областей.
З лютого 2022 року компанія «Омега Консалтинг Груп» займалась на безоплатній основі підготовкою особового складу збройних сил України по таким напрямкам діяльності як: мінно-вибухова справа для підрозділів спеціального призначення, снайперська підготовка, підготовка операторів БПЛА, ПТРК і ПЗРК, військова топографія, військовий процес планування та прийняття рішень (MDMP – Military Decision Making Process) для офіцерів ЗСУ, вогнева підготовка.
МОЖЛИВОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ПВКК «ОМЕГА КОНСАЛТИНГ ГРУП»
На базі компанії «Омега Консалтинг Груп» можна створювати Батальйонні тактичні групи або окремі спеціалізовані підрозділи (Штурмові і диверсійно-розвідувальні групи, групи ударних БПЛА, снайперські групи) які будуть складатись з іноземних фахівців, громадян України які з тих чи інших причин уникають служби в ЗСУ, також є можливість прийняти до складу компанії колишніх ув’язнених відповідно до законопроекту №11079-1 «Про мобілізацію ув’язнених». Основними мотивами вступу як громадян України так і іноземців до лав ПВКК будуть: самореалізація, отримання визнання, патріотичність (прагнення захищати Батьківщину) та вирішення особистих проблем.
Також є можливість проведення пошуково-розшукових та контр диверсійних заходів на території Чернігівської та Сумської областей з метою посилення безпеки Державного кордону та прикордонних районів Чернігівської та Сумської областей, виявлення та ліквідації диверсійно-розвідувальних груп збройних сил російської федерації; Запобігання збройним та іншим провокаціям у прикордонних районах; Забезпечення передбаченого законодавством тимчасового обмеження або заборони доступу громадян на окремі ділянки місцевості або об’єкти поблизу Державного кордону; Перешкоджання незаконному перетину Державного кордону; Виявлення «схронів» та мінування місцевості противником; «Розвантаження» військовослужбовців ЗСУ.
Підготовка мобілізаційного резерву, частин та загонів спеціального призначення. Враховуючи наявність власного центру спеціальної підготовки та міжнародний досвід, компанія «Омега Консалтинг Груп» має можливість здійснювати підготовку мобілізаційного резерву, частин та загонів спеціального призначення Збройних Сил України. Підготовка може проводитись як в центрі спеціальної підготовки компанії так і на території замовника. Компанія «Омега Консалтинг Груп» вже має досвід підготовки спецпризначенців ГУР МОУ за напрямком: мінно-вибухова справа. Загалом, за допомогою лише двох інструкторів протягом 2022 і 2023 років компанія «Омега Консалтинг Груп» підготувала більше ніж 3000 військовослужбовців Збройних Сил України.
Проведення підготовки збройних сил іноземних держав, проведення спеціальних військових операцій, інформаційно-психологічних спеціальних операцій та операцій впливу на території Африканського континенту з метою послаблення російської фінансової та військово-політичної позиції на Африканському континенті та просування Українських зовнішньополітичних інтересів.
Пошук за кордоном та доставка в Україну зрадників України, про-російських активістів, осіб приймаючих рішення, осіб які фінансують війну в Україні та/або осіб які пропагують та виправдовують війну в Україні, агітаторів.
В жовтні 2016 року компанія «Омега Консалтинг Груп» доставила із Бразилії в Україну іноземного терориста та бойовика ДНР Рафаеля Лусваргі. В січні 2017 року Печерський районний суд визнав Рафаеля Лусваргі винним у створенні терористичної організації та створенні непередбачених законом збройних формувань. Його засудили до 13 років позбавлення волі з конфіскацією майна. Інформація про те, як саме Рафаель Лусваргі потрапив із Сан-Паулу в Київ ніколи не була оприлюднена.
ФІНАНСУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПВКК
Фінансування діяльності ПВКК може здійснюватись за рахунок заарештованих активів російської федерації та заарештованих активів Українських корупціонерів. Також фінансування діяльності ПВКК можуть здійснювати представники великого бізнесу.
ВРЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПВКК
ПВКК не змінять кардинально хід війни з російськими загарбниками, але безсумнівно, під час воєнного стану ПВКК у взаємодії із силовими структурами України, урядом України та під їх безпосереднім контролем могли б оперативно закрити певну низку проблемних питань як в Україні, так і за її межами. Для цього треба створити Національний наглядовий комітет (далі по тексту — Комітет), який би здійснював державне регулювання у сфері військово-консалтингової діяльності. До такого комітету повинні увійти представники профільного Комітету Верховної Ради України, Державної служби експортного контролю, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства збройних сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки, Міністерства оборони. Такий контроль за діяльністю ПВКК виключить можливість ПВКК діяти в інтересах олігархів та перебувати під впливом певних бізнесових груп, які мають на меті здійснювати рейдерськи захвати або використовувати ПВКК у незаконних силових заходах проти державності.
Прикладом врегульованої і успішної діяльності ПВКК, є досвід Сполучених Штатів Америки (основний постачальник приватних військово-консалтингових послуг), ОАЕ, Великобританії, Канади, Франції, Німеччини, Ізраїлю, Туреччини, ПАР.
Андрій Кебкало,
Засновник та очільник ТОВ «Омега Консалтинг Груп»,
першої в України приватної військової компанії (ПВК)