ЕКСПЕРТ НАЗВАВ ГОЛОВНУ ПЕРЕВАГУ РАКЕТ ІЛОНА МАСКА

Конкурентам Ілона Маска варто брати приклад з того, як він досяг низької вартості ракет, але потрібно мати на увазі, що секретом є аж ніяк не їх багаторазовість, вважає член-кореспондент Російської академії космонавтики імені Ціолковського, головний аналітик асоціації «Цифровий транспорт і логістика» Андрій Іонін.

Раніше власник SpaceX Ілон Маск дорікнув свого конкурента на внутрішньому ринку США United Launch Alliance (ULA) в тому, що його ракета не багаторазові, а значить, платники податків за них переплачують. До цього стало відомо, що в майбутні п’ять років 40% запусків Пентагону дістануться SpaceX, а 60% — традиційно домінувала на цьому ринку ULA.

«Маск вже є безумовним і незаперечним лідером на світовому ринку комерційних запусків. Навіть в перспективі років п’яти шансів ніяких немає ні у кого, якщо вони не зрозуміють, як Маск цього всього досяг, не визнають очевидне. Тепер Маск націлився на навіть більший ринок, куди чужих не пускають і де до теперішнього часу був один гравець, тому що Boeing і Lokheed об’єдналися і створили United Launch Alliance, тобто, по суті, монополію», — процитували Іоніна РІА Новини.

Він уточнив, що насправді Маску вдається робити свої ракети дешевими за рахунок простих двигунів, так як ціна двигуна зазвичай становить до половини вартості ракети. Ще один фактор — відмова від кооперації, SpaceX всі комплектуючі виготовляє сама.

«Аргумент про багаторазовість, який Маск використовує, звичайно, у всіх на слуху, він найкраще розпіарений. Хоча, якщо бути чесним, це не зовсім про ціну ракети. Це такий PR-аргумент, але він найбільш зрозумілий усім. Люди ж не повинні розбиратися в економіці ракетобудування», — пояснив Іонін.

Експерт підкреслив, що ціни на ракети у SpaceX набагато вигідніші, ніж у ULA. Так, якщо багаторазовий Falcon 9, який стоїть на комерційному ринку близько 65 мільйонів доларів, а для Пентагону піде за 100 мільйонів, то навіть менше вантажопідйомна ракета Atlas V обходиться військовому відомству США в 150-180 мільйонів. Важка ракета Delta IV варто «взагалі фантастичні» 300 мільйонів.

«Але цього недостатньо, тому що монополія вона на те й монополія, що вона давно встановила добрі зв’язки, має сильний адміністративний ресурс, якого у Маска, напевно, немає. Тому він почав вдаватися до інших аргументів, апелювати до платників податків, а не тільки до конгресу, який розподіляє бюджети», — додав Іонін.

Поделиться публикацией