Фахівці Верховної Ради України виступили із критикую проєкту закону України 3822, відповідно до якого відбуватиметься трансформація ОПК та, зокрема, ДК «Укроборонпром».
Так, defence-ua.com надав оцінки ПЗУ Головного науково-експертного управління апарату Верховної Ради України, яке проводить аналіз всіх законопроектів на предмет ризиків.
«Запропонований у проекті механізм реформування ДК «Укроборонпром»… може створити передумови для зростання непрозорості у фінансовій та виробничій діяльності реформованих суб’єктів господарювання, що може призвести до втрати належного контролю держави за їх діяльністю з відповідними негативними наслідками для обороноздатності України», — говориться у висновку, який опублікований на сайті Верховної Ради.
У відповідності до реформи основу державного ОПК складе 65 підприємств
Тобто, попри те, що керівництво «Укроборонпрому» вже понад року говорить про принципи ОЕСР, законопроект відкриває шляхи для корупції та втрати з боку держави контролю над «оборонкою».
У висновку загалом налічується 12 пунктів, які критикують законопроект за намагання створити для «Укроборонпрому» спеціальні умови, які, на переконання фахівців ВРУ, «далекі від понять «прозорість» та «відкритість»», вказує defence-ua.com.
Зокрема законопроект дозволяє концерну безконтрольно розпоряджатися державним майном. Прописує необмежений рівень зарплат членів наглядових рад із фактичною неможливістю їх звільнити. А також фіксує неконтрольоване використання внесків від підприємств, які до того ж не мають правових підстав для існування.
Наприклад, законопроект №3822 дає концерну можливість не проводити незалежну оцінку майна підприємств при їх «корпоратизації», що відповідно до висновку призведе до «формування розміру статутного капіталу новостворених товариств, виходячи з вартості, що не відповідає ринковій (справедливій) вартості».
До того «Укроборонпром» отримує можливість передавати акції підприємств від одного до іншого, або взагалі відчужувати до 25% акцій підприємств.
«Подібне розпорядження державною власністю створює можливості для фактичної приватизації державних підприємств ОПК та утворених на їх основі товариств поза межами Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна» — стверджується у висновку.
Варто також зазначити, що проблеми законопроекту мають концептуальний характер. Зокрема вся трансформація «Укроборонпрому» буде проходити не у рамках чинного законодавства, а шляхом надання концерну особливих законодавчих умов.
«Зокрема, «незастосування» до них положень загального цивільного та господарського законодавства без належного обґрунтування такого «незастосування» у супровідних документах до проекту», — акцентують у Головному науково-експертному управлінні апарату Верховної Ради.