ДП «Харківське конструкторське бюро з машинобудування ім. О.О. Морозова», що входить до складу ДК «Укроборонпром», попри величезне замовлення від українських військових, з березня переходить на одноденний робочий тиждень. Всіх незгодних з цим рішенням буде звільнено. Відповідний наказ директор ХКБМ Яков Мормило підписав 18 січня.
Про це 19 січня ц.р. повідомив Defense Express.
Інформується, що таким чином питання виконання контракту в інтересах Збройних Сил України на 77 БТР-4, з яких за 2021 рік було відвантажено лише 10 одиниць, а також доля низки дослідно-конструкторських робіт, включно з модернізацією Т-64 під шифром «Краб» та оновленням «Оплоту» за програмою «Бастіон» — під загрозою, як і доля самого підприємства у майбутньому. І це в умовах наявної загрози повномасштабної агресії з боку РФ.
Як стало відомо Defense Express, така критична ситуація на ХКБМ склалась через брак коштів. На період щонайменше до червня 2022 року підприємство може розраховувати лише на 22 млн грн, які були отримані за ремоторизацію наявних в Збройних силах України БТР-4Е. Мова, йде про заміну двигунів 3ТД-3 на 15 бронетранспортерах на німецькі двигуни Deutz.
Також на підприємстві було вирішено оплатити працю своїх робітників лише за січень та половину лютого поточного року. А вже з березня » ХКБМ на невизначений термін має перейти на одноденний робочий тиждень. Звісно, при такій роботі про вчасне виконання замовлень для ЗСУ мова взагалі не йде.
Керівництво держпідприємства, за інформацією джерела, щоб не припиняти своє повноцінне функціонування й вчасно виконати замовлення Міноборони, намагалося отримати додаткове фінансування через ДК «Укроборонпром». Однак там у фінансовій підтримці було відмовлено.
Також керівництво ХКБМ, за наявною інформацією, неофіційно пропонує працівникам всю весну працювати повний робочий тиждень, але без зарплати. Однак, при цьому варіанті, є надія на оплату від Міноборони за партію з 30 БТР-4Е, яку за контрактом мають відвантажити у травні 2022 року. З цих грошей власне й хочуть погасити борги за «безоплатні» три місяці весняної праці у червні цього року.
Проте, робітники ХКБМ мають певні сумніви, що встигнуть вчасно виконати цей контракт навіть при «затягнутих пасках». Ба більше, підприємству за 22 млн (за приблизними розрахунками, місячний фонд оплати праці Харківського конструкторського бюро з усіма відрахунками до бюджетів різних рівнів становить приблизно 12 млн грн) потрібно ще й оплатити зимову «комуналку» — опалення, електроенергію тощо та перерахувати кошти низці приватних підприємств за постачання великої партії комплектуючих для цих 30 бронетранспортерів.
Попри плани звести всю витрату «комуналки» до надмінимумів, наприклад, працювати взагалі без опалення та у найбільш холодні місяці року відключити власну котельню, платіжки очікуються все одно великі. Так саме й приватники, які постачають комплектуючі до БТР, навряд чи будуть чекати зароблених ними грошей невідомо скільки. А будь-які затримки чи проблеми в цих «вузьких місяцях» неминуче призведуть до зриву контракту з Міністерством оборони й замість оплати будуть нараховані штрафи.
Повідомляється, що фактично ХКБМ вже зірвало графік постачання замовлених у 2020 році БТР-4Е. Адже за планом, держпідприємство мало поставити у 2021 році 25 нових машин. Недороблені минулого року бронетранспортери начебто домовились оперативно поставити у 2022 році, але, як можна побачити, існують значні ризики призупинення роботи всього підприємства, яке, окрім БТР-4, також виконує й низку інших важливих для українського війська робіт (ДКР з модернізації БМ «Оплот» та Т-64, завершення робіт над серійною ТКБМ «Дозор-Б» тощо).