ДЕРЖАВА МАЄ АБО НАЦІОНАЛІЗУВАТИ, АБО ВИКУПИТИ КОНТРОЛЬНИЙ ПАКЕТ АКЦІЙ «МОТОР СІЧ» — ЕКСПЕРТ

Для України важливо усвідомити, що передача прав Ван Цзіню (власник Skyrizon, що викупила у 2016 р. контрольний пакет акцій ПАТ «Мотор Січ») та Олександру Ярославському означає втрату стратегічного підприємства і кінець славетної історії українського виробництва авіаційних двигунів. Це означає, що держава має не допустити такого сценарію.

На цьому наполягає директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР) Валентин Бадрак у своїй статті на lb.ua.

«Чи повинна Україна йти шляхом націоналізації підприємства? Можливо, але не у силовий спосіб, із анулюванням угоди, оскільки це призведе до тривалої тяганини у судах, а шляхом викупу акцій. Домовитися із «китайським інвестором» щодо викупу певного пакету акцій держава, ймовірно, могла б.

Хоча є й інша шлях, на якому за інформацією автора наполягають представники українських спецслужб, які дотичні до розслідування, – не вступати у перемовини із Ван Цзіном (одним чи у парі із Ярославським), оскільки китайський бізнесмен продовжує співпрацю із РФ, зокрема, в окупованому Криму. А це уже є підставою для санкцій». – Пише експерт.

Бадрак також нагадав, що у новітній історії на пострадянському просторі такі випадки вже траплялися. В РФ Московський вертолітний завод імені Міля в 1993 році був акціонований та приватизований, а от у 2000-х його оперативнім шляхом повернули до державного об’єднання. Схожа історія із підприємством Aerovodohody в Чехії, які були легковажно приватизовані. Після того, як інвестор – американський Boeing, – передумав розгортати виробництво чеських літаків L-159, влада Чеської Республіки зайнялася зміною інвестора.

Стаття написана після того, як група DCH українського бізнесмена Олександра Ярославського та її китайські партнери Skyrizon (власник китайський бізнесмен Ван Цзін, якого сама китайська влада називає шахраєм) 23 вересня пішли у наступ – повторно подали заявку до Антимонопольного комітету України на узгодження придбання пакета акцій АТ «Мотор Січ».

До цього Антимонопольний комітет України виявив прогнозовану стриманість: голова відомства Ольга Піщанська заявила, що АКМУ продовжує вивчати питання, пов’язані із законністю вже здійсненого раніше придбання акцій ПАТ «Мотор Січ» китайськими інвесторами. Вона додала, що «поки що рано говорити про відкриття справи щодо порушення, а на сьогодні ми ще збираємо та аналізуємо необхідну інформацію, щоб зробити відповідні висновки». Таке традиційне гальмування означає: в української влади поки немає рішення щодо стратегічного підприємства оборонної промисловості. Почесний президент компанії «Мотор Січ» В’ячеслав Богуслаєв, який продовжує керувати підприємством, також прогнозовано не був присутнім на суді щодо зняття арешту з акцій заводу. Здається, Богуслаєва, який залишається генеральним конструктором зі створення та модифікації вертолітної техніки України, нинішня ситуація цілком влаштовує – підприємство продовжує працювати та заробляти гроші.

Історія ПАТ «Мотор Січ» – одного з найпотужніших підприємств авіабудування на пострадянському просторі – найбільш сумна для вітчизняного ОПК у новітні часи. Вона свідчить про системну вразливість України на міжнародній арені та нездатність топ-менеджменту держави захистити стратегічні інтереси. Історія ця ще далеко не завершилася, тому варто проаналізувати, що може втратити Україна в разі, якщо програє битву за «Мотор Січ».

Поделиться публикацией