У вересні цього року в складі «Укроборонпрому» було започатковано перший холдинг «Радарні системи» на базі провідного підприємства НВК «Іскра». До складу об’єднання ввійшло десять підприємств ДК «Укроборонпром», в тому числі і Державне Південне виробничо-технічне підприємство (ДПВТП), яке було засноване наказом Міністра радіопромисловості СРСР від 14 червня 1977 року.
Державне Південне виробничо-технічне підприємство, що входить до кластеру радіолокації, радіозв‘язку та спеціального приладобудування «Укроборонпрому», свого часу мало спеціальний секретний статус, так званої, «поштової скриньки», про існування та спеціалізацію яких було відомо лише обмеженому колу осіб. Основними напрямками діяльності підприємства в часи його створення передбачалися монтаж, модернізація, сумісне технічне обслуговування, дослідна експлуатація та передача замовнику – МО СРСР – складних радіотехнічних систем протиракетної оборони (ПРО), систем попередження ракетного нападу (СПРН), систем контролю космічного простору (СККП),систем ракетно-космічної оборони (РКО), систем протиповітряної оборони (ППО). Підприємство брало участь у створенні таких систем як: «Дуга», «Дон», «УСКМО», «ОКО», «ОКНО», «А-35», «Дар’ял», «Волна», «Волга», та інші. При створенні системи «ОКО» в станиці Зеленчукська підприємство було Головним монтажним підприємством.
Починаючи з 2000 року підприємству довелось перепрофілюватися, і розпочати освоєння нових видів озброєння для МОУ та ДПСУ. Вже 28 років підприємство виконує ремонті роботи складових частин різноманітних радіоелектронних комплексів протиповітряної оборони, автоматизованих систем управління, систем зв‘язку та управління вогнем для українського війська. Зокрема, мова йде про відновлення найбільш потужних в Україні зенітних ракетних комплексів С-300, яке виконується «Укроборонсервісом» із залученням інших підприємств Концерну, зокрема і ДПВТП. Відновлення цих ЗРК має величезне значення для оборони України, бо саме С-300 використовується для захисту найбільш важливих об‘єктів.
Про сьогоднішній стан справ на ДПВТП, проблеми, досягнення та очікування від майбутнього «Оборонно-промисловому кур’єру» розповів директор «Державного Південного виробничо-технічного підприємства» Віталій Броніславович Насіковський.
– Віталію Броніславовичу, що можна сказати про участь Вашого підприємства у державному оборонному замовленні?
– Щодо ДОЗ, ДПВТП не є виконавцем ДОЗ, але підприємство (згідно договорів про закупівлю послуг за державні кошти ) на 98% свого виробничого завантаження надає послуги з ремонту та модернізації спеціальної складної електронної техніки для Міністерства оборони та Прикордонної служби України. Замовником цих робіт є ЗСУ – Повітряні, Військово-морські Сили – та Прикордонна служба України.
– Чи вчасно укладено контракти на цей рік?
– Всі договори, які укладені у 2020 році, виконані на 95%, та будуть успішно завершені згідно термінів виконання. Рівень завантаження підприємства у цьому році більш-менш задовільний, а попередній рік взагалі був провальний, підприємство було завантажене лише на 40%. Через відсутність довгострокового планування на 2 — 3 роки, а також узгодження ДОЗ в березні, а то і пізніше, затягується проведення тендерів, а звідси підписання договорів у травні – червні місяці.
– Чи очікуєте позитивних змін у зв’язку із ухваленням ЗУ «Про оборонні закупівлі»?
– Так. Сподіваємося на позитивні зміни, які дозволять в подальшому планувати свої роботи, знаючи плани МОУ на 2 — 3 роки. Сьогодні маємо таку ситуацію: перші договори у цьому році – з командуванням ПС ЗСУ та його військовими частинами – почали погоджуватися у середині травня, а термін виконання до 1 жовтня, за винятком одного договору до 30 листопада. Таким чином, простій підприємства склав 4-5 місяців. Зарплата працівникам в першому півріччі нараховується, але кошти на її покриття відсутні, а це призводить до штрафних санкцій. Існуюча система розрахунково-калькуляційних матеріалів, що застосовується в договорах, не дозволяє і в подальшому компенсувати понесені втрати при простої, навіть прибуток закладений в договорах не покриває їх. В договорах позначається гранична, а не договірна ціна виконаних робіт, яка потім корегується з врахуванням фактично понесених витрат, а це ускладнює не тільки розрахунки по договорах а і в результаті призводить до зменшення тендерної ціни. І це відбувається кожного року.
Вихід з цієї ситуації ми бачимо тільки в застосуванні в договорах 2021 року положень Закону України «Про оборонні закупівлі».
В договорах замовник не передбачає авансування робіт, а якщо вдається отримати аванс, то обмежений термін звітності по ньому змушує підприємство виконувати роботи за власні обігові кошти. Банки не надають кредити державним підприємствам під договори з МОУ. В цих умовах праці молодь не затримується на підприємстві, роботи ведуться спеціалістами передпенсійного та пенсійного віку, що негативно впливає на господарську діяльність підприємства.
– На який рівень державного оборонного замовлення розраховуєте в 2021 році?
– У нашого підприємства, нажаль, немає інформації про обсяги замовлень на 2021 рік у сфері своєї діяльності. Нами надіслані листи всім потенціальним замовникам про їхні потреби і плани на 2021 рік, відповідей поки що немає. З огляду на досвід минулих років, можемо і не дочекатися.
– Яку оборонну продукцію виробляє Ваше підприємство, які роботи виконує для силових структур?
– Сьогодні ДПВТП виконує роботи по ремонту спеціальних виробів для МОУ та ДПСУ. В інтересах Повітряних Сил ЗСУ, здійснюється ремонт складових частин виробів (блоки, субблоки, чарунки).
ЗРК: С-300П(Т,С), Бук;
РЛС: ПРВ 19,П37, 1Л22, 1Л24, 35Д6, 19Ж6,35Н6, 5Н84,5Н83;
АСУ: 73М6, 5Н37, 86Ж6, 68К6, 5С99, 46П6;
НРЗ: 75Е6, 73Е6.
Для ВМС ЗСУ, ми виконуємо ремонт таких виробів та їх складових частин: МР-750, МР-302, МР-145, МР-102, МР-104, МРО-550, «Буран», «Оріон», «Самшит», «Курс-10».
В інтересах ДПСУ, наше підприємство ремонтує наступні вироби та їх складові частини: МР-220, МР-104, «Самшит», «Оріон», «Уровень-М», «Дон», «Донец».
Також, по договорах підряду з ДП «Укроборонсервіс», ми виконували і виконуємо роботи в інтересах ПС ЗСУ по середньому ремонту з подовженням ресурсу складових частин ЗРК С-300П (Т,С) а саме апаратного контейнеру Ф-52М, апаратної кабіни, Ф-8, вежі 40В6М(Д), автомобіля-тягача МАЗ-537. По прямих договорах з військовими частинами та командуванням ПС ЗСУ було відремонтовано та передано Замовнику без рекламацій більше 20 тисяч складових частин (ТЕЗів, блоків, субблоків).
– Як просувається відновлення ЗРК С-300, відновлення радіотехнічного оснащення бойових кораблів Військово-морських сил ЗСУ, та Прикордонної служби України?
– Для ВМС ЗСУ та Прикордонної служби ми виконали наступні роботи:
Ремонт МР-750 на кораблі «Гетьман Сагайдачний» перед бойовою службою в Аденській Затоці, ремонт системи зв’язку «Буран», ремонт радіостанцій різних модифікацій, ремонт МР-145.
Ремонт системи управління «Оріон» на кораблях «Прилуки» та «Херсон».
Ремонт МР-302, великий десантний корабель «Костянтин Ольшанський».
Ремонт МР-104, корабель «Донбас». Прикордонна служба, ремонт системи управління «Самшит».
КБ «Термінал» та відділ РРЕЦ нашого підприємства розробили методики середнього ремонту с подовженням ресурсу виробів МР-750, АК-52М, 40В6М (Д) та близько 1250 тест-програм для ремонту складових частин виробів в інтересах ПС ЗСУ, ВМС ЗСУ, ДПСУ. Підприємство закупило ще один сучасний діагностичний стенд «Діана» та встановило імітаційно-стендове обладнання власної розробки, що дозволило розширити номенклатуру ремонту, та удосконалити ремонтну базу підприємства, зменшити витрати часу на діагностику та ремонт ТЕЗів в середньому на 10-15%. Це призвело до підвищення продуктивності праці.
– Чи працює ДПВТП з іноземними замовниками?
– Ні, зараз наше підприємство з іноземними замовниками не працює. Працювало до 2014 року, на підряді у ДП «Укроборонсервіс», і виконувало роботи з передпродажної підготовки таких складових частин ЗРК С-300П(Т,С), АК-52М, АК-Ф8, вежа 40В6М(Д), автомобіль — тягач МАЗ-537.
– Яка ситуація з кадрами? Як підприємство вирішує проблеми нестачі кваліфікованого персоналу?
– Підприємство має висококваліфікованих спеціалістів інженерно-технічного персоналу, але в основному провідні інженери усі похилого віку. Нами була проведена робота по збільшенню виробничого персоналу за рахунок молодих фахівців (+15 спеціалістів), але активність військових комісаріатів призвела до втрати цього персоналу, та додаткових витрат. Також позначається на затримці молодих фахівців на ДПВТП неритмічність загрузки підприємства, та затримки з виплати заробітної плати. В Україні сьогодні лише 2 вузи готують спеціалістів по радіотехніці.
– Яким Ви бачите порядок реформування ОПК України – у контексті створення холдингу із виробництва радарної техніки? Яких очікуєте змін?
– Вважаємо створення холдингу доцільним рішенням. По-перше, до його складу увійшли розробники, виробники та ремонтні підприємства, що дає можливість супроводжувати увесь життєвий цикл виробів. По-друге, в окремих напрямках робіт замість конкуренції буде співпраця зацікавлених партнерів. На жаль, законодавство України в цій сфері дуже відстає. Змін очікуємо тільки позитивних, якщо будуть втілені всі задумки, які були сформовано на першому засіданні Ради директорів, та буде подальша підтримка ДК «Укроборонпром» та Уряду.