ВТС МІЖ УКРАЇНОЮ ТА ПАКИСТАНОМ. ІСТЕРІЯ ДОВКОЛА ДП «ЗАВОД ІМЕНІ В.О. МАЛИШЕВА»

Що спільного між візитом в Україну начальника Генштабу пакистанської армії та істерією довкола танкового заводу імені Малишева?

 Декілька днів тому командувач армії Пакистану генерал Камара Джаведа Баджва прийняв запрошення від прем’єр-міністра України відвідати в кінці квітня Київ. Візит лише готується, але новина про його ймовірність вже спричинила інформаційну хвилю, в якій її організатори намагаються втопити перспективи військово-технічної співпраці між Україною та Ісламською Республікою Пакистан.

Вагомою складовою цієї хвилі є активне поширення повідомлення про кризовий стан, в якому начебто опинився ключовий виробник бронетанкової техніки в Україні – завод імені Малишева у Харкові. Щоб зрозуміти зв’язок між цими подіями, необхідно відповісти на декілька питань.

 Питання перше. Що відбувається між Україною та Пакистаном?

Країни вже третє десятиріччя поспіль активно взаємодіють за багатьма напрямами, у тому числі в сфері оборони. Однак останнім часом військово-технічна співпраця між ними дещо загальмувалась. Обсяги торгівлі військовою технікою між країнами впали і зрештою звелися до постачання запчастин для українських танків, які є на озброєнні пакистанської армії. Водночас збільшився обсяг оборонних закупівель Пакистану з Росії.

В минулому році ДК «Укроборонпром» і ДК «Укрспецекспорт», яка перебуває у складі концерну, доклали чимало зусиль для повернення України на пакистанський ринок озброєнь, який є для нашої країни стратегічним. Протягом 2020 року відбулося більше десяти візитів спеціалістів «Укрспецекспорту» та підприємств ДК «Укроборонпром» до Пакистану. У свою чергу, військові пакистанські фахівці здійснили близько 20 візитів до України.

Наразі українською стороною виконується капітальний ремонт літака ІЛ-78 Військово-повітряних сил Пакистану, виграно тендер на ремонт ще одного аналогічного літака. ДК «Укрспецекспорт» бере участь у тендерах, що проводяться Головним управлінням закупівель Сухопутних військ Пакистану, у більшості з яких Україна має вагомі  переваги перед конкурентами. Загалом, тільки у бронетанковій галузі ВТС нині опрацьовується 12 проектів на суму понад 150 млн дол. США.

 

Питання друге. В чому важливість приїзду до України командувача армією Пакистану?

 

В історії українсько-пакистанських відносин візит такого високого рівня відбуватиметься вперше. Головнокомандувач армії Пакистану – начальник Сухопутних військ Збройних сил ІРП генерал Камар Джавед Баджва є однією з найвпливовіших осіб в керівництві і першою особою у військовій в ієрархії своєї країни.

Тож, недивно, що звістка про майбутній візит генерала Баджви до України, яка є дуже добрим сигналом для відродження позитивного досвіду  двостороннього військово-технічного співробітництва, викликала стурбованість у північного сусіда України. До планів РФ не входить поновлення позицій України на цьому напрямку. Тому російські спецслужби активізували заходи, скеровані на підрив українсько-пакистанського оборонного партнерства, які відбуваються у рамках гібридної війни РФ проти нашої країни.

Якщо візит генерала Баджви в Україну буде успішним, можна очікувати серію візитів до України з Пакистану інших високопоставлених осіб, зокрема, прем’єр-міністра і міністра закордонних справ. І як наслідок – подальше розширення підґрунтя для довгострокової та взаємовигідної співпраці країн.

 Питання третє. До чого тут завод імені Малишева?

Наприкінці лютого цього року відбулася ще одна подія, яка є знаковою для українсько-пакистанського ВТС. В рамках Міжнародної оборонної виставки IDEX-2021, яка проходила в Об’єднаних Арабських Еміратах, відбулись важливі двосторонні зустрічі високого рівня військово-політичних діячів та представників ОПК обох країн, досягнуто ряд економічно вигідних та фінансово-значущих домовленостей та укладено контракт на загальну суму понад 85,5 млн дол. США щодо постачання запчастин для ремонту першої партії танків Т-80УД.

До виконання цього контракту, як неважко зрозуміти, передбачається залучення виробничих потужностей танкового заводу імені Малишева. Саме це, окрім всього іншого, спричинило серію інформаційних атак на підприємство з боку розробників та виконавців спецоперації, скерованої проти поновлення українсько-пакистанського оборонного співробітництва.

Голова Первинної профспілкової організації Державного підприємства «Завод ім. В.О. Малишева» (ЗіМ) Георгій Калабін 5 квітня 2021 р. звернувся з відкритим листом до Президента України Володимира Зеленського. В ньому йдеться про відсутність замовлень на продукцію, збиткову діяльність підприємства, кредиторську заборгованість, низький рівень середньомісячної заробітної платні, наявність заборгованості з її виплати за лютий–березень поточного року. Відповідальність за це покладається на чинного директора підприємства Василя Криласа, якого автор листа вимагає звільнити.

Треба визнати, що підприємство, дійсно, перебуває у складному фінансовому стані через значне боргове навантаження, наявність надлишкових активів, брак замовлень, обмеження щодо отримання попередньої оплати за договорами з Міністерством оборони України (МОУ), вплив пандемії, спричиненої розповсюдженням коронавірусної інфекції COVID-19, тощо.

Однак всі ці та багато інших проблем були накопичені протягом останніх дев’яти років. І саме нове керівництво заводу взялося за їхнє вирішення. Так, у 2020 р. збиток підприємства зменшено з 420 млн грн до 112 млн грн у порівнянні з 2019 р. Попри несприятливі економічні умови у 2020 р. середню заробітну платню виробничого персоналу було підвищено на 9%. Наразі вона становить 11 558 грн, що, за статистичними даними, перевищує показники інших промислових підприємств Харківської області.

За попередніми прогнозами, в кінці першого кварталу цього року завод імені Малишева отримає позитивний фінансовий результат і планує одержати прибуток за підсумками роботи у 2021 р.

У планах ініціювати на державному рівні формування портфеля замовлень підприємства на 2021–2023 рр., а також роботу з Міністерством оборони України щодо перерозподілу замовлень в рамках ДОЗ. До того ж завод має намір отримати нові контракти на вітчизняному та зовнішньому ринках, а невдовзі розпочне виконання контрактів, які було укладено під час міжнародної виставки IDEX – 2021.

Таким чином, вимоги змінити менеджмент заводу імені Малишева спрямовані на те, щоб згорнути усі позитивні починання і зірвати подальші плани з покращення становища підприємства.

Питання четверте. Хто стоїть за намаганнями дестабілізувати роботу флагмана українського танкобудівництва?

Побувавши нещодавно в Катарі, Президент України Володимир Зеленський найближчим часом планує відвідати Туреччину. На цьому тлі зусилля української влади із перезавантаження українсько-пакистанських відносин, виглядають не лише як активізація військово-технічної співпраці з Ісламською Республікою Пакистан. За оцінками окремих міжнародних експертів, в них вбачається багатоходова геополітична комбінація. І візит пакистанського воєначальника до Києва є важливим елементом нової «східної дипломатії» України. Адже Пакистан, Туреччина і Катар здатні стримувати вплив РФ на Кавказі, в Середній Азії та Афганістані.

Успіхи офіційного Києва у налагодженні відносин з Пакистаном викликали не аби яке збудження в Кремлі. Завершивши у вівторок, 7 квітня, перемовини в Індії, глава російського МЗС Сергій Лавров вирушив до ворожого для Індії Пакистану. Це перший після дев’ятирічної паузи візит Лаврова до Ісламабаду. Як пишуть з цього приводу російські ЗМІ, неочікувана активізація України на пакистанському напрямі не залишилася непоміченою для керівництва РФ.  Тож, приїзд до Пакистану Лаврова співпадіння? Не думаю!

Віктор Опаленко,

Спеціально для ІА «ОПК»

(думка автора може не  поділятися редакцією ІА «ОПК»)

Поделиться публикацией