Згідно з експертизою фахівців Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння, унормування прибутку для підприємств ОПК при виробництві оборонної продукції є одним із найважливіших кроків із забезпечення української армії новими зразками озброєння та військової техніки (ОВТ).
ЦДАКР у поширеній серед ЗМІ заяві поінформував, що, починаючи з 2017 року одним із актуальних для вітчизняних оборонних підприємств було внесення змін до порядку планування, формування, розміщення та коригування державного оборонного замовлення, а також здійснення контролю за його виконанням. Експерти вказують, що на розв’язанні цієї вузлової проблеми ОПК наполягали також ДК «Укроборонпром» та Ліга оборонних підприємств України. «З одного боку, військове відомство майже не фінансує дослідно-конструкторських робіт, з іншого, навіть за умов трирічного держоборонзамовлення укладання відповідних контрактів із підприємствами ОПК знаходяться у залежності від річного бюджету держави, то ж у підприємств просто немає обігових коштів, які можна було б спрямувати на нові розробки оборонного призначення. Таким джерелом нині може бути лише прибуток» — наголосили в ЦДАКР.
Експерти нагадали, що ініційована свого часу об’єднаннями підприємств та аналітичним центром норма прибутку у 5% та 30% (на закуплені комплектуючі та на роботи з виробництва ОВТ відповідно) знайшла підтримку у всіх членів Міжвідомчої комісії з питань оборонно-промислового комплексу. При цьому Мінекономрозвитку з метою удосконалення поточної моделі ціноутворення на оборонну продукцію і забезпечення ефективної діяльності виконавців оборонного замовлення розробило проект постанови КМУ «Про внесення змін до пункту 26-3 Порядку планування, формування, розміщення та коригування державного оборонного замовлення, а також здійснення контролю за його виконанням». А після півроку дискусії, 12 січня 2018 року Кабінет міністрів України прийняв постанову про унормування прибутку при виробництві оборонної продукції на рівні 5 та 30% (Постанова КМУ № 1093 від 23.08.2017 – «ОПК»).
В ЦДАКР вважають, що реалізація цієї постанови мала врегулювати проблемні питання під час погодження державними замовниками розрахунково-калькуляційних матеріалів підприємств до договорів, які укладаються у рамках виконання оборонного замовлення, зокрема у частині встановлення рівня прибутку у складі ціни на оборонну продукцію.
Водночас, підприємства вважали, що отримали стимул для розвитку, а сили оборони країни отримають нові ОВТ, сам оборонно-промисловий комплекс країни стане значно сильнішим. До того ж, згідно з прийнятою постановою КМУ «в умовах особливого періоду, надзвичайного стану та у період проведення антитерористичної операції прибуток у складі ціни становить 5 відсотків витрат суб’єкта господарювання на придбання комплектувальних виробів (напівфабрикатів), робіт (послуг) у інших суб’єктів господарювання, а також 30 відсотків решти витрат у складі виробничої собівартості продукції (робіт, послуг».
Одак вже 14 лютого 2018 року, за ініціативи міністра оборони України Степана Полторака, уряд призупинив дію цієї постанови, чим фактично визнав те, що в Україні не будуть створені умови для випуску нових зразків озброєння та військової техніки.
Тобто, через позицію Міністерства оборони України відбулося «повернення до старих правил гри, які не дозволять ОПК забезпечити розвиток нових озброєнь», — зазначають в ЦДАКР. Зокрема, наразі діючі обмеження у ціноутворенні по прибуткам не дають можливості виробникам оборонної продукції вкладати гроші у подальший розвиток виробництва та, відповідно, забезпечити Збройні сили новими зразками оборонної продукції.
Експерти Центру відзначають, що сьогодні рівень прибутку, визначений Міністерством оборони України для виробленої продукції, становить: на закупівлю комплектуючих – 1%; на власні витрати – 20%. «У підсумку реальний прибуток підприємства не перевищує 7-8%, і це навіть не покриває рівень інфляції, а інколи навіть виконання державного оборонного замовлення завдає прямих збитків підприємствам», — зазначають в ЦДАКР. До того ж, додають аналітики, такий стан справ ставить вітчизняного виробника в нерівні умови з іноземними постачальниками; не стимулює підприємства ОПК до підвищення якості продукції; не дозволяє підприємствам акумулювати достатні кошти для створення нових зразків озброєння, подальшого розвитку та відновлення виробництва.
Фахівці центру переконані, що уряд має прийняти зміни до порядку, затвердженого постановою КМУ від 27.04.11 № 464 «питання державного оборонного замовлення», якими відновити дію постанови КМУ від 23 серпня 2017 р. № 1093. Це передбачає зафіксувати для підприємств на закупівлю комплектуючих – 5%; в складі собівартості – 30%. Ці зміни дозволять забезпечити збільшення прибутку виконавців ДОЗ на 10-11%. Фактично йтиметься про збільшення видатків лише на 3 – 4 %.