«МОТОР СІЧ»: «ГІБРИДНА ВІЙНА» НА ЗНИЩЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Вже близько чотирьох років в Україні триває дискусія відносно ймовірного продажу, одного із світових лідерів з виробництва двигунів для авіаційної техніки, українського підприємства ПАТ «Мотор Січ». За фактом інвестором виступив громадянин  Китаю пан Ван Цзінь – через підконтрольну офшорну компанію з Британських Віргінських островів Skyrizon Aircraft Holdings Limited. Однак станом на кінець 2019 року ще не вирішено питання дозволу Антимонопольного комітету України (АКМУ) щодо реалізації угоди, після чого може відбутися концентрація бізнесу, тобто отримання контролю компаніями Xinwei Group і Skyrizon Aircraft Holdings Limited над діяльністю ПАТ «Мотор Січ». Xinwei Group теж контролює означена вище особа.

Слід зазначити, що в 2017 році Skyrizon Aircraft Holdings Limited разом з ПАТ «Мотор Січ», а потім, в 2019 році  (вже без ПАТ «Мотор Січ») з державним підприємством «Укроборонпром» подали заявку до Антимонопольного комітету України з метою отримання дозволу на концентрацію. Зазначена заявка на сьогодні і розглядається АМКУ. Спробуймо розібратися у критичних деталях цього довготривалого дискурсу.

 

Гибридні схеми «китайського інвестора»

У зв’язку з означеною угодою фахівці та експертні організації жваво обговорюють ризики такої угоди для України. Серед таких називають навіть втрати підгалузі з виробництва авіаційних двигунів вразі передачі технологій інвестору.

Нажаль, мало хто з експертів та ЗМІ звертає увагу на інші чутливі питання в цій угоді. А саме, на:

— непрозору схему отримання контролю над ПАТ «Мотор Січ» «китайським інвестором»;

— низку проблем, ризиків , боргів та арешту (судовими інстанціями КНР) майнових та корпоративних активів які супроводжують безпосередньо пана Ван Цзіна та компанії, що ним контролюються;

— фінансовий стан інвестора та його бізнес історію, а та можливість отримання замовлень з світових ринків на продукцію «Мотор Січ».

Деякими українськими ЗМІ легковажно підхоплюються російські фейки щодо можливого знищення заводу в разі відмови його передачі під контроль «китайському» покупцеві –начебто підтиском США. При цьому замовчуються численні факти дефолту Xinwei Group та підконтрольних Ван Цзіню компаній. Наприклад, відомо, що судовими інстанціями Китаю арештовані усі майнові та корпоративні активів пана Ван Цзіня та підконтрольних йому компаній (в тому числі Skyrizon) для забезпечення боргових зобов’язань, які в кілька разів перевищують активи. Навіть поверховий, але об’єктивний аналіз цих фактів дає підстави з великою вірогідністю стверджувати, що вразі передачі контролю над ПАТ «Мотор Січ» пану Ван Цзіню та номінально підконтрольним йому компаніям -одне з найбільш технологічних підприємств України, буде закрите, як це сталося з суднобудівною галуззю України після приходу російського інвестора.

 

Щодо непрозорої схеми отримання контролю паном Ван Цзіньом над ПАТ «Мотор Січ», та фінансові проблеми які супроводжують його та офшорні компанії в яких він є номінальним господарем, ще в листопаді 2017 році писало шановане фінансове виданняBloomberg Businessweekhttps://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-27/china-s-unlucky-tycoon-the-canal-madman-keeps-finding-trouble. Там, у журналістському розслідуванні було наведеносхеми контролю над ПАТ «Мотор Січ» офшорною компанією.

Слід звернути увагуі на те, що придбання  контрольного пакету акцій ПАТ «Мотор Січ» Ван Цзіньом було здійснено з порушенням чинного законодавства України. На це порушення при придбанні акцій (56% за даними СБУ)  ПАТ «Мотор Січ» було вказано в листі від 12 липня 2017 року АМКУ № 24-25/01-7578. Так, в ньому зазначається: «….. придбання акцій АТ «Мотор Січ» вказаними на схемі компаніями та фізичними особами відбулося у 2016 році, що може свідчити про наявність ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді опосередкованого набуття акцій АТ «Мотор Січ» фізичною особою — громадянином Китаю (Ван Цзіном), що забезпечує перевищення 50% голосів у вищому органі управління товариства, без отримання відповідного дозволу органів Антимонопольного комітету України, наявність якого необхідна.» (Маються на увазі компанії, які на період липень 2017 року мали відповідні відсотки: Skyrizon Aircraft Holdings Limited» (Віргінські острови) належить — 9,9992%, «Business House Helena, AG» (Панама) — 17,3113%, «EnfieldsTrade&CapitalCorp.» (Панама) — 3,1152%, «WaldoTradeLtd.» (Віргінські острови) — 1,3035%, «GranumCorporation» (Панама) — 9,2717%, «LikatronEnterprisesLimited» (Кіпр) — 9,99%, ОСОБА_10 — 5,01%))

 

Примітною ознакою проблем є той факт, що згаданий лист був направлений в СБУ в рамках розслідування кримінальної № 22017000000000272 від 06 липня 2017 року, порушена за ознаками передбачених ч.1 ст.14, ст.113 (диверсія)КК України. В рамках цієї кримінальної справи 07 вересня 2017 року Шевченківський районний суд м. Києва прийняв рішення про арешт акцій ПАТ «Мотор Січ»https://youcontrol.com.ua/ru/catalog/court-document/68686845/

Виходячи з зазначеного державним органам зокрема АМКУ та СБУ ще в 2017 році було відомо про порушення чинного законодавства України паном Ван Цзіном та контрольованих ним низкою офшорних компаній,  українського підприємством «Мотор Січ», і тому АМКУ зобов’язаний був діяти виключно в рамках чинного законодавства України та прийняти рішення про притягнення до відповідальності покупця та офшорні компаній які він контролює, а також відмовити в наданні дозволу на концентрацію компаніям   Skyrizon Aircraft Holdings Limited.

 

Однак голова АМКУ Юрій Терентьєв в інтерв’ю 18 жовтня 2019 року «Ліга Бізнес»(https://biz.liga.net/ekonomika/all/interview/dela-protiv-oligarhov-vstrechi-s-bogdanom-i-svyaschennye-korovy-intervyu-s-glavoy-amku) лише  констатував поточну ситуацію заявивши наступне:«Зараз ми розглядаємо два питання по «Мотор Січ». Чи була продаж в 2016 році без дозволу АМКУ? Тому що, якщо вона була — учасник  угоди, а саме покупець — повинен бути притягнутий до відповідальності».

А відтак — навіщо «інвестору банкроту» — дозвіл на концентрацію АМКУ?

В той же час, незважаючи на кримінальну справу, рішення суду щодо арешту акцій ПАТ «Мотор Січ» в мотивованій частині якого вказано, що корпоративні права були придбані з порушенням антимонопольного законодавства, пан Ван Цзінь продовжив придбання корпоративних прав українського підприємства без дозволу АМКУ на концентрацію та станом на 2019 рік придбав право, через непрозорі офшорні компанії, володіння близько 75% акцій.

Номінальний власник корпоративних прав ПАТ «Мотор Січ» пан Ван Цзінь (можливо, його партнери-куратори) розуміють, що така зухвала (гібридна) схема отримання контролю над українським підприємством, яке виробляє продукцію військового призначення, з точки зору експортного контролю та антимонопольного законодавства є нелегітимною та непрозорою.Та здійсненою з порушенням чинного законодавства України.  А держава Україна в будь який час має повне законне право здійснити заходи щодо припинення цієї оборудки.

 

Тому,  з метою легалізації незаконної оборудки, — аце може бути отримання дозволу АМКУ на концентрацію, — востанні два роки розгорнули  кампанію щодо доцільності продажі ПАТ «Мотор Січ» «китайському інвестору». В той же час суспільство чує лише гучні заяви та запевнення, від Ван Цзіня та інших осіб, які представляють його офшорні компанії чи є представниками Ван Цзіня в Україні.

Зокрема, про передачу державі на безоплатній основі  25%+1 акцій ПАТ «Мотор Січ» , перерахування до бюджету України 100 млн доларів США, збереження робочих місць  та обіцянки значних замовлень з Китаю при цьому робляться запевнення, що не будуть здійснювати поставки продукції до Росії. Представники  попередньої влади , які активно лобіювали  та рекламували цю оборудку —  як «інвестиції з Китаю» та можливість отримання державою контролю (25%+1) над підприємством,  як значне досягнення в співробітництві з Китаєм.

Сьогоднішні представники нової влади подовжують повторювати нав’язану перш за все російськими ЗМІ та попередниками мантру  про  «китайського інвестора» та затягувати рішення про припиненнянезаконноїсхеми отримання контролю над корпоративними правами ПАТ «Мотор січ» офшорною компанією, з непрозорою власністю та керівником (Ван Цзінем) з сумнівною репутацією, перекладаючи відповідальність за прийняте рішення від однієї державної структури до іншої: на «Укроборонпром», на АМКУ,  на СБУ та на РНБО.

 

 

Не спонукала до активної  роботи українських чиновників щодо вивчення ситуації з «Мотор Січ» та попередження можливого знищення підприємства навіть публічна заява Президента України В. Зеленського, яка прозвучала на прес-конференції 10 жовтня 2019 року. Він, зокрема, заявив:

«….Я знаю, що зараз і Антимонопольний комітет, і Абромавичюс в «Укроборонпромі», і правоохоронні органи вивчають цю справу. ….. Ми повинні зберегти підприємство, незважаючи, скільки в нас з вами акцій, зберегти «Мотор Січ» для Запоріжжя, де є реальна загроза залишити людей, більше 20 тисяч, без робочих місць».

Водночас, у зв’язку не визначеністю, де-юре, нового власника, з кожним роком обсяги замовлень та виробництва на «Мотор Січ» падають, і як результат, зменшується прибуток підприємства. Більше того, 9 місяців 2019 року підприємство закінчило зі збитками.

 

А пан  Ван Цзінь продовжує вводити в оману вище керівництво держави направляючи листи від компаніє з Віргінських островів – Skyrizon Aircraft Holdings Limited як китайського інвестора, та погрожуючи в погіршенні відносин з Китаєм. Йому чомусь підіграє керівництво  «Укроборонпрому». Зокрема, пан А.Абромавичус в інтерв’ю «Економічній Правді» (https://www.epravda.com.ua/publications/2019/11/28/654231/, 28.11.2019) заявив: «Ми проводимо аудит взаємовідносин КБ «Івченко-Прогрес» з «Мотор Січ». Після закриття угоди зі зміни власника «Мотор Січ» настануть взаємовідносини нашого бюро по суті з китайським  заводом «Мотор Січ».

В той же час чомусь пан А. Абрамаучус в інтерв’ю не вказує, що у клопотанні яке «Укроборонпромом» направив за день до вище вказаного інтерв’ю в АМКУ про подовження терміну розгляду щодо надання дозволу на концентрацію вказуються лише офшорні компанії з адресами на Віргінських островів, Кіпру та Панами.

 

Риторичне питання до чого тут «китайський інвестор»?Чому керівник «Укроборонпрому» не цікавиться прозорістю схеми можливого набуття власності підприємства яке виробляє сучасну військову техніку? Фінансовим станом «інвесторів». Адже в «Укроборонпромі» повинні знати, що  потенційний «інвестор» компанія XinweiGroup, яка котується на Шанхайський біржі, і контролюючим акціонером якої є пан Ван Цзінь,на протязі трьох останніх років є збитковою.І за правилами Шанхайської біржі після публікації звіту за 2019 рік повинна бути знята з лістингу, як компанія що поспіль три роки показувала збитки, та фактично є банкротом. Та лише за 9 місяців поточного року офіційно задекларувала збитки в сумі близько 16 млрд юанів. А всі майнові та немайнові активи «інвестора » пана Ван Цзіня  в тому числі «Skyrizon» — арештовані Китайським  судами  в рахунок погашення  заборгованностей. http://data.eastmoney.com/notices/detail/600485/AN201910231369573280,KlNUJUU0JUJGJUExJUU1JUE4JTgx.html

То ж, чекати отримання державою контролю 25% +  акцій «Мотор Січ» які буцімто будуть передані від офшорних фірм державі навряд чи прийдеться. Адже усі активи «китайського інвестора» арештовані в рахунок забезпечення боргових зобов’язань. Цікаво, що самому пану Ван Цзіню навіть обмежено виїзд з Китаю. До того ж, офіційний Китай називав пана Ван Цзіня «гонкогським бізнесменом що працює в Китаї», а ЗМІ КНР визначили його «фінансовим шахраєм та «блискучим брехуном»».

Що стосується  компаній Skyrizon Aircraft Holdings Limited та Xinwei Group,  та їх керівника і номінального власника  пана Ван Цзиня, то про це є згадка в журналістському розслідуванні, опублікованому в листопаді 2014 року у зв’язку з гучним проектом будівництва каналу в Нікарагуа задекларованою вартістю в 50 млрд доларів США (в статті «Павутиння Ван Цзіня» https://confidencial.atavist.com/la-telaraa-de-wang-jing-y-la-conexin-militar-con-china-clone-4nxgh). В цьому розслідуванні йдеться і про проект в Україні з будівництву порту в Криму – з задекларованими інвестиціями в 10 млрд. доларів. Після підписання угоди уряду Нікарагуа з гонконгськоюкомпанієюз розвитку каналу Нікарагуа (підконтрольною Ван Цзіну HKND Лтд) та широкої компанії у засобах масової інформації з цього приводу, в тому числі, розповсюдженням фейкової інформації про підтримку проектуурядом Китаю, офіційний представник МЗС КНР Хуа Чунин заявив, що військові та політика не мають до каналу ніякого відношення, а пан Ван Цзін був визначений як «гонконгський бізнесмен в Китаї».

Крім того, Міністерство комерції Китаю також на своєму сайті зробило офіційну заяву в якій повідомило, що уряд Нікарагуа уклав угоду з Гонконгською компанією.  Та попередив, що китайські компанії, зважаючи на значні ризи і відсутність дипломатичних стосунків, не приймали участь в цьому проекті у будь-який формі (http://www.mofcom.gov.cn/article/ztxx/xmlh/xmi/201211/20121108437765.shtml).

Слідще додати, що означені масштабні проекти як і багато інших, широко рекламувалися, особливо російською пресою, не відбулися навіть реально не розпочавшись.

 

Російський слід. Наскільки реальна небезпека?

Співпраця Ван Цзіня з росіянами та контрольованих ним компаній для спостерігачів є більш, ніж очевидною.

Здається  не випадково Голова Антимонопольного комітету України (АМКУ) Юрій Терентьєв припускає, що «Укроборонпром» може опинитися під антиросійськими санкціями США – уразі участі концерну в угоді з купівлі ПАТ «Мотор Січ» спільно з китайськими компаніями Skyrizon і Xinwei. Про це він сказав в ефірі Радіо НВ.  «….США можуть знайти підтвердження того, що китайська сторона присутня в ланцюжку постачання «Вертольотам Росії» — і виникне кафкіанська ситуація, коли «Укроборонпром» з «Мотор Січ» виявляться в американських антиросійських санкціях», —https://nv.ua/ukr/biz/markets/ukroboronprom-i-motor-sich-v-amku-dopuskayut-mozhlivist-sankciy-ssha-novini-ukrajini-50056475.html

Підтвердження конкретних фактів щодо співробітництва  пана Ван Цзіня з Російською Федерацією досить легко найти. Так пан Ван Цзінь за сприяння віце-прем’єр-міністра РФ В. Суркова https://nxtt.org/sobytiya/vitse-premer-rossii-provel-peregovory-s-sinvey/ ще в 2012 році створив спільне підприємство ООО «НИРИТ-СИНВЭЙ Телеком Технолоджи» (ООО «НСТТ») президентом якого є такий собі Смірнов  В.А. (колишній співробітник спецслужб РФ). Зазначена компанія співпрацює  в сфері транспорту , енергетики та спецслужбами Росії  про що повідомляється на сайті компанії (https://nxtt.org/o-kompanii/).

Дружнє рукостискання Ван Цзіня та В . Суркова після домовленостей щодо створення спільного підприємства

 

В останніх офіційних повідомленнях XinweiGroup  (зокрема №: Pro 2019-111  від 13.09.2019р.) для Шанхайської біржі зазначається, що  на російський проект було залучено 234 млн. дол. США (http://pdf.dfcfw.com/pdf/H2_AN201909121355288469_1.pdf). Крім того, в офіційних фінансових звітах компанії Xinwei Group   постійно фігурують і інші  кошти які залучалися на російські проекти. Цю інформацію легко можна знайти на сайті Шанхайської біржі.

 

Досить цікаве роз’яснення вимушена була зробити17.12.2019 компанія Xinwei Group, яка знаходиться під постійним моніторингом Шанхайської біржі. Зокрема, щодо розповсюдження неправдивої інформації російськими та китайськими ЗМІ про отримання дозволу  від АМКУ на концентрацію для  Skyrizon Aircraft Holdings Limited та Xinwei Group  акцій ПАТ «Мотор Січ» (http://data.eastmoney.com/notices/detail/600485/AN201912161371878220,KlNUJUU0JUJGJUExJUU1JUE4JTgx.html), що є ще одним свідченням гібридної війни за українське підприємство.

 

Співпрацю вже самого ПАТ»Мотор Січ» підтвердив міністр економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства Тимофій Милованов, коли заявив, що «…торгівля «Мотор Січі» з РФ — це нормально» (https://censor.net.ua/ua/n3165520https://censor.net.ua/ua/news/3165520/polovyna_zapchastyn_dlya_armiyi_z_rosiyi_velychezna_kilkist_eksportu_v_rosiyu_ne_podobayetsya_tak_idit). Цікавим фактом є відсутність належної реакції з боку РНБО. Може члени РНБО не знали фактів співпраці «китайського інвестора» з Російською Федерацією, коли приймали відповідне рішення щодо підприємства 1 березня 2018 року? Та не знали й фактів поставок продукції ПАТ «Мотор Січ» до країни- агресора? Чи просто проігнорували?

Зустріч пана Ван Цзіня з членами української делегації на чолі з першим віце-прем’єр-міністром України  С.Кубівим 15 травня 2017 року

 

Вже після публікації 23 грудня 2016 року китайського фінансового видання Netease Finance розслідування під заголовком «Xinwei Group  приховує великі борги  та темні гроші за лаштунками сцени» — торги  акціями  компаніє на Шанхайський біржі були призупинені майже на три роки.

В цьому розслідуванні (http://relatos.top/2017/01/13/%E4%BF%A1%E5%A8%81%E9%9B%86%E5%9B%A2%E5%A4%A7%E9%AA%97%E5%B1%80/#%E7%82%B9%E7%9F%B3%E6%88%90%E9%87%91%E7%9A%84%E7%A7%98%E5%AF%86) зокрема, вказується на сумнівні схеми, які проводив пан Ван Цзінь вводячи в оману потенційних інвесторів показуючи в звітах фіктивну прибутковість компанії, та отримуючи кредитні ресурси під гарантії для своїх добірних компаній в різних країнах. На малюнку нижче показана узагальнена схема на прикладі Камбоджі, яка потім (як вказується в цьому ж звіті) «успішно» була розповсюджена на Україну, Росію та інші країни.

 

Отже  Голова АМКУ Ю. Терентьєв має рацію попереджаючи, що вразі надання дозволу на концентрацію для «Укроборонпром» може попасти під санкції у зв’язку з співпрацею з РФ. Виробнича діяльність підприємства в такому разі може бути зупинена.

Очевидно вразі надання  АМКУ дозволу на концентрацію — держава Україна  легалізує передачу в управління невідомим особам ПАТ «Мотор Січ» за непрозорими схемами. Підприємство, що виробляє продукцію військового призначення, скоріш за все,потрапить номінальній особі – пану Ван Цзіню. Тобто, «гонконгському бізнесмену» – людини із неоднозначною репутацією, яка співпрацює з Росією, країною-агресором.

Зупинка і знищення одного з найбільш високотехнологічних підприємств України,в першу чергу, вигідна РФ. Яка саме цього і домагається (виходячи з контактів Ван Цзіня та шаленою інформаційної компанією), бо  в разі зупинки заводу працівники вимушені будуть виїхати в Росію. Остання, як відомо, має труднощі у відпрацюванні технології виробництва  авіаційних двигунів.  Разом із «Мотор Січ» зупинить свою роботу і ДП «КБ Прогрес ім. Івченка», втративши основного замовника.

Що стосується Китаю — з ним Україні справді потрібно розвивати та поглиблювати співпрацю. ПАТ «Мотор Січ» має усі можливості швидко наростити експорт своєї продукціїдо цієї країни, адже в Китаї є на сьогодні значний попит на продукцію українського підприємства. Але після приходу так званого «китайського інвестора», навіть,задіючимконтрактом, який є у «Мотор Січ», з однією з державних китайських компаній, завод не в змозі отримати навіть передоплату (проблем з китайськими партерами з цього питанняу «Мотор Січ»раніше  не було). Обережне ставлення до співпраці державної китайської корпорації можна пояснити лише з  ризикамипов’язанимиз можливою реалізації непрозорої схемипередачікорпоративних прав пану Ван Цзіню та контрольованими ним компаніями Skyrizon та Xinwei Group.

Тому державним органам України потрібно приймати єдине вірне, законне рішення , та передусім не допустити знищення заводу.

Іван Антоненко,

спеціально для ІА «ОПК»

Поделиться публикацией