ДІЯЛЬНІСТЬ ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНИХ АДМІНІСТРАЦІЙ У ПРИФРОНТОВИХ РАЙОНАХ ДОНЕЦЬКОЇ І ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТЕЙ СУПЕРЕЧИТЬ РЕФОРМІ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ

Діяльність військово-цивільних адміністрацій у прифронтових районах Донецької і Луганської областей явно суперечить реформі децентралізації. Однак їх існування є неминучим, поки окуповані українські території і триває російська військова агресія проти України.

Про це 11 серпня ц.р. повідомив портал DT,UA, посилаючись на старшого експерта Українського інституту майбутнього Андреаса Умланда.

 

У своїй статті для ZN.UA він пропонує механізми, які дозволили б удосконалити механізм функціонування ВЦА і знизити наявні ризики в зв’язку з нестачею «стримувань і противаг». Адже голови адміністрацій одноосібно наймають і звільняють співробітників, несуть персональну відповідальність за діяльність, а також є одноосібними розпорядниками бюджетів ВЦА.

 

«Замість того щоб проводити ризиковані вибори в місцеві органи влади в зоні дії ООС, Україна, мабуть, зберігатиме ВЦА настільки довго, наскільки це необхідно. У зв’язку з цим варто було б подумати над прийняттям нового або ж зі значними змінами старого закону про ВЦА, який зміг би поліпшити їх функціонування. Більш того, можливо, Верховній Раді варто було б змінити Конституцію України, щоб юридично закріпити спеціальні проміжні місцеві режими, які були створені в 2015 році і які, очевидно, і далі існуватимуть у зоні дії ООС », — зазначає Умланд.

 

Експерт пропонує вдосконалити режим управління, щоб створити альтернативний механізм зворотного зв’язку між ВЦА і місцевими громадами.

 

Зокрема, йдеться про можливість створення постійних громадських рад при ВЦА, до складу яких входили б представники неурядових організацій, бізнесу, партій і ЗМІ.

 

«ВЦА могли б бути зобов’язані законом запитувати думку своїх громадських рад при прийнятті рішень, що стосуються таких муніципальних сфер як житло, транспорт, освіта, охорона здоров’я тощо», — пояснює автор.

 

Крім того, на думку Умланда, не позбавлене сенсу залучення громад до процесу підбору кандидатів на посади у ВЦА. Було б також корисно врегулювати процедуру подачі скарг, за допомогою якої місцеві громадські організації, бізнес-асоціації, ЗМІ та політичні партії могли б повідомляти про неправомірні дії представників ВЦА в штаб ООС. Такі скарги могли б стосуватися випадків хабарництва, непотизму ( «кумівства») або свавілля з боку керівників і співробітників ВЦА.

 

«Не дивлячись на те, що подібна реконфігурація діяльності ВЦА все ще не  являтиме собою належним чином демократичне і децентралізоване управління, вона б встановила більш стійкий режим де факто надзвичайного стану, який, можливо, буде зберігатися в прифронтовій зоні ще кілька років, поки триває російсько -українська війна в Донбасі », — резюмує експерт.

 

На думку Умланда, реформовані ВЦА могли б стати ефективною моделлю організації державного управління в ОРДЛО після деокупацію регіону і до проведення там місцевих виборів.

 

«У разі відсутності широкомасштабного перехідної іноземної присутності після звільнення Донбасу, Києву необхідно буде спочатку формально або неформально ввести надзвичайний стан на території колишніх «народних республік». Встановлення тимчасових ВЦА в сьогоднішніх ОРДЛО може стати одним з інструментів для забезпечення комплексної демілітаризації і політичної, а також юридичної, медійної, демографічної та адміністративної реукраінізаціі нині окупованих територій. Тільки після повної реінтеграції окупованих територій у всеукраїнський державний устрій, громадянське і партійне життя, інформаційний та культурний простір, а також в економіку України мати ме сенс об’єднувати старі муніципальні громади в ОТГ і проводити вибори до нових органів місцевого самоврядування », — зазначає автор.

 

 

Поделиться публикацией