КИТАЙСЬКІ БЕЗПІЛОТНИКИ І ТЕХНОЛОГІЇ. ПРИКЛАД ДЛЯ УКРАЇНИ? Частина 2

БПЛА MALE Pterodactyl-1 останньої версії має означення GJ-1 (WD-1K або Wing Loong I) і нагадує ізраїльський БПЛА Hermes 900. Він вважається китайським аналогом відомого американського безпілотника MQ-9.

Довжина Wing Loong I становить біля 9000 мм, висота 2800 мм, розмах крил 14 м. Апарат має імпортний двигун Rotax 914 потужністю 100 к.с. Стартова маса становить 1200 кг (корисне навантаження 200 кг), тривалість знаходження у повітрі – до 20 годин. Апарат оснащений оптоелектронною головкою LE380 Loong Eye  (діаметр 380 мм, висота 555 мм i маса 39 кг). Остання здатна діяти в круговому режимі 3600 в азимуті від і від -1300 до +300 у вертикальній площині.

Wing Loong I-D є модифікованим варіантом довжиною 8700 мм, висотою 3200 мм і розмахом крил 17,6 м. За неофіційними даними, корисне навантаження може становити до 400 кг. Серійний випуск цього БПЛА заплановано на 2018 р.

Апарат може бути озброєний протитанковими керованими ракетами BA-7/9/21, TL-2 або HJ-10, малогабаритними бомбами LS-6-50 (50 кг), LS-9 або ракетами класу повітря-повітря TY-90. Нещодавно оприлюднений варіант з новими керованими 16-кг ракетами TL-2 i бомбами CS/BBE2. також можливо використання іншого озброєння, в т.ч. бомб GB3 (250 кг), GB7 (50 кг) або високоточні/протикорабельні ракети YJ-9E. Wing Loong I пропонується на експорт. Зокрема, відомо про поставки цього безпілотника до ЗС Казахстану, ОАЕ і Саудівської Аравії.

На початку січня 2018 р. китайська компанія AVIC здійснила успішні випробування прототипу ударного безпілотника Wing Loong II, який також називають БПЛА нового покоління. Замовником його є Міністерство оборони Китаю, втім, новий БПЛА вже має і потенційних закордонних замовників. Під час випробувань перевірялась можливість використання цього БПЛА з використанням 8 варіантів озброєння.

Даний безпілотник є подальшим розвитком Wing Loong I. Його довжина становить понад 11000 мм, розмах крил 20,5 м i корисне навантаження — до 480 кг. Стартова маса 4200 кг, максимальна швидкість становить 340-370 км/год, тривалість польоту 32 години, максимальна стеля – понад 9000 м. Оперативний радіус дії становить 200 км (з використанням радіоканалу управління) і 2000 км з управлінням через супутниковий канал.

БПЛА Cloud Shadow є спеціальною експортною версією, яку пропонують у 2-х варіантах – розвідувальному і ударному (зовнішній вид сильно нагадує БПЛА Predator C Avenger). Обидва варіанти мають однакові фюзеляж довжиною 9000 мм і розмах крил 17,8 м, проте, відрізняються між собою ТТХ.

Розвідувальний варіант має максимальну швидкість 620 км/г, корисне навантаження 200 кг i оперативна стеля 15000 м.  Бойовий варіант має максимальну швидкість 550 км/г, він може нести до 400 кг озброєння і має стелю у 14000 м. Обидва варіанти оснащені двигунами WP11C.

БПЛА Xianglong також належить до машин класу HALE  — вперше його було оприлюднений у 2006 р. Він має дуже специфічну аеродинамічну схему з нахиленими до низу задніми крилами, встановленими до того ж нижче, ніж головна пара. Розмах останніх становить 23 м. Максимальна швидкість БПЛА становить понад 740 км/г, дальність дії 6440 км і оперативну стелю — 18000 м. Апарат має стартову масу 7500 кг, в т.ч. корисне навантаження 650 кг і оснащений реактивним двигуном.

У свою чергу, новий транспортний БПЛА TB001 оснащено двома двигунами, довжина апарату становить 10000 мм і розмах крил — понад 20 м. Стартова маса — понад 2800 кг, тривалість польоту 35 годин і радіус дії 6000 км. Менша версія з одним двигуном має назву TA001 (маса 1200 кг i тривалість польоту понад 24 години).

26 грудня 2017 року китайська компанія Tengden здійснила успішну експериментальну доставку вантажу до зазначеного пункту у складній гірській місцевості з допомогою БПЛА TB001. Для доставки вантажу під лівим крилом безпілотника було встановлено спеціальний контейнер, який він після 30-звилинного польоту скинув у зазначеній позиції з висоти 300 м.

БПЛА ТВ001 було розроблено лише за 13 місяців. Апарат здатний транспортувати вантажі масою до 1200 кг. Особливістю апарату є можливість автономного старту і посадки. Радіус дії машини становить 3000 км.

Нещодавно компанія Tengden презентувала проект нового безпілотника, здатного переносити корисне навантаження до 20 т.  БПЛА матиме 8 турбореактивних двигунів, а вантаж буде розміщено між корпусами.

 

Нетрадиційні рішення

З огляду на актуальність розробки для потреб ВМС НВАК новітніх протикорабельних засобів ураження, одним з напрямків цього є створення  безпілотних бойових систем. Однією з таких розробок є  БПЛА CH-T1 — варіант протикорабельної ударної зброї, в якій саму ракету поєднано з системою наведення таким чином, щоб забезпечити оптимальні умови наближення до цілі на висоті 1-6 м над поверхнею води або землі  (але не вище 3000 м).

БПЛА має довжину 5800 мм, максимальну стартову масу понад 3000 кг (в т.ч. корисне навантаження до 1000 кг) і максимальну швидкість понад 800 км/год. Мала висота польоту забезпечує прихованість перед РЛС аж до відстані у 16-18 км перед атакованим кораблем.

Infiltrator є малим БПЛА, виконаним з алюмінієво-магнієвого сплаву і оснащеним електричним двигуном. Тривалість польоту 40 хвилин (в експортній версії – 30).  Використано спеціальні малошумні лопаті гвинта, що дозволяє знизити рівень шуму до 35-40 дб на відстані 100 м.

Машина має наступні розміри: довжина 2160 мм, ширина 470 мм і висота 600 мм. Вона здатна нести 4 крилаті ракети масою по 1,4 кг  і дальністю дії 500 м, що мають лазерне або телевізійне наведення.

Влітку 2017 р. китайська аерокосмічна науково-технічна корпорація (CASC)  провела успішні випробування висотного БПЛА нового класу СН-Т4 — на сонячних батареях. Апарат відноситься до сімейства безпілотників «Cai Hong». В рамках випробувань апарат з розмахом крил 45 м провів на висоті 20 км 15 годин, після чого здійснив посадку.

В той же час, однією з цікавих розробок китайських конструкторів вважається мультиротор Mysterious Bee (розробник – Китайська Електронна Технологічна корпорація), що відрізняється  високою горизонтальною швидкістю (понад 180 км/г) при збереженні можливості зависання і виконання вертикальних маневрів, а також вертикального старту і посадки VTOL (швидкість баражування до 36-50 км/г) в поєднанні з раціональними параметрами необхідного радіусу дії і висоти польоту БПЛА.

Пропозиція AT200 є спеціально пристосованим звичайним літаком (на базі машини P-750 типу XSTOL), який використовується в якості безпілотного транспортного засобу для поставки вантажів продовольства на військові бази, що розташовані на островах Південно-Китайського моря. Така машина зі стартовою масою 3400 кг має можливість брати на борт понад 1500 кг вантажу. Тривалість знаходження в повітрі 8 годин, дальність 2183 км при швидкості 313 км/год. Для старту і посадки такого БПЛА класичної аеродинамічної схеми потрібна злітно-посадкова смуга довжиною до 200 м.

БПЛА WJ-600 та його зменшена версія WJ-500 є реактивними апаратами. Також до китайських розробок БПЛА можна віднести підйомний аеростат VTAS з РЛС. Його збільшена версія оснащена РЛС, здатною викривати повітряні цілі на малих висотах і взаємодіяти з системами ППО.

Варто також відзначити апарат UCAV Star Shadow. На разі це концепція ударно-спостережної платформи з елементами малої помітності Stealth. Її максимальна стартова маса становить 4000 кг, кшталт фюзеляжу – ромбовидний. Довжина – 7300 мм, розмах крил 15 м.

Корисне навантаження масою 400 кг має міститися всередині спеціального відсіку (2500 х 760 х 700 мм).

Star Shadow має отримати два двигуни TWS800, які мають бути встановлені в спеціальних гондолах, що забезпечуватимуть відповідні характеристики малої помітності.

 

БПЛА з вертикальним стартом і посадкою (VTOL)

Прикладами таких китайських систем є дрони BH-90 i BH-160 (стартовою масою відповідно 90 i 160 кг), розроблені приватною фірмою Aero-Starloop High-Tech Co.

BH-90 має корисне навантаження 35 кг, оснащений електричним двигуном потужністю 20 к.с. і здатний розвивати максимальну швидкість до 180 км/г, апарат має практичну стелю польоту 4500 м, тривалість польоту – 2,5 години. BH-160 оснащений двигуном потужністю 40 к.с., здатний розвивати швидкість понад 185 км/г, нести корисне навантаження до 65 кг і знаходитись у повітрі до  3,5 години.

Характерним є БПЛА моделі AV500W масою 470 кг (корисне навантаження-до 160 кг), його максимальна швидкість сягає понад 170 км/год  i  час знаходження у повітрі 8 годин (в бойовій версії-4 години). Дальність дії 200 км (управління через радіоканал), оперативна стеля – понад 4000 м. Цей тип БПЛА окрім оптоелектронних систем, апаратури розвідки і РЕБ (SAR) здатний нести озброєння – крилаті ракети масою 6 кг з дальністю дії 5000 м або більш сучасні аналоги масою у 10 кг зі збільшеною дальністю дії.

БПЛА QY-1 є зменшеною версією цивільного аналогу V750. Його довжина складає 6430 мм, висота 2110 мм, максимальна швидкість — 161 км/год. Корисне навантаження –  оптоелектронна головка LOEC Loong Eye Model 260. Також передбачена можливість несення високоточних 25-кг бомб FT-10 з ракетним наведенням (моделі з системами позиціонування і наведення на ціль GPS, INS, TV, SAL i IR).

Чергова модель SU-H2M має довжину 3810 мм і стартову масу 110 кг. Апарат має чотирьохтактний двигун потужністю 34 к.с. До корисного навантаження входять 10 л пального і 35 кг вантажу (оптоелектронна голівка). При збільшенні запасу пального до 20 л тривалість польоту збільшується до 3-х годин з крейсерською швидкістю 60 км/г на висоті до 3000 м. За умов управління з використанням мобільного пункту контролю БПЛА може діяти на відстані до 100 км.

Для цього апарату притаманна широка автономність в рамках кожної фази польоту, старту і посадки плюс можливість експлуатації  в умовах сильного вітру (до 51-62 км/г). Для здійснення старту і посадки апарат вимагає майданчика 8х8 м. В якості аварійного (відсутність майданчика) передбачений спуск БПЛА з використанням парашуту.

Розвитком цієї моделі буде більший за розмірами БПЛА SU-H3M зі стартовою масою 120 кг, оснащений більш ефективним двигуном потужністю  55 к.с. Корисне навантаження становитиме 50 кг (в т.ч. лазерний сканер або РЛС типу SAR).  В проекті передбачається досягнення маршової швидкості до 100 км/г (максимальна – 140 км/г), практичної стелі 5000 м і часу знаходження у повітрі до 5 годин.

БПЛА Mysterious є більшою машиною цього класу. Його маса становить 280 кг і корисне навантаження – понад 50 кг. Дальність дії-понад 200 км, швидкість обміну даними – понад 8,192 Мб/сек.

БПЛА A-Hawk (Cloud-1) належить до апаратів, призначених для виконання як розвідувальних, так і ударних функцій. Апарат має 8 двигунів, його стартова маса становить 175 кг, час знаходження у повітрі – 30 хвилин з вантажем масою 65 кг і рухатись зі швидкістю до 60 км/г. Максимальна стеля при цьому становить  до 3000 м. БПЛА призначений для підтримки дій підрозділів в умовах урбанізованої місцевості, викривання і знищення снайперів або доставки важливих вантажів.  Апарат може нести озброєння – дві спеціальні пускові установки ракет або бомб.

Насамкінець, БПЛА A-Hawk II (Cloud-2) є зменшеною версією машини, масою 120 кг. Він оснащений 4 двигунами, тривалість польоту до 4 годин, максимальна стеля 5000 м, швидкість до 60 км/г.

На початку лютого 2018 р. в провінції Гуандун на півдні Китаю пройшли успішні випробування першого у світі легкого пасажирського БПЛА EEHang 184. Апарат вертолітної схеми приводиться у дію електричним двигуном, він здатний літати на висоті до 500 м зі швидкістю 100 км/г протягом 25 хвилин. Корисне навантаження складає 100 кг.

 

Підсумки

Чисельність і можливості БПЛА у складі НВАК постійно зростають. Цей розвиток є частиною більш широкого плану, пов’язаного з розвитком інших передових видів ОВТ, систем управління, передачі даних тощо.

Китайська оборонна промисловість останнім часом зробила значний технологічний крок уперед в частині створення різних видів БПЛА. Після використання багатьох запозичених західних рішень і відвертого копіювання на перших етапах, це дозволило створити цілком конкурентоспроможні зразки вже чисто китайського походження доволі оригінальних конструкцій.

Про масштаби виробництва безпілотників в Китаї говорить хоча б той факт, що лише Китайська Аерокосмічна корпорація (CASC) планує до кінця 2020 року випуск до 100 безпілотників класів MALE i HALE плюс понад 1000 машин менших класів.

При цьому активність не обмежується системами класичного типу. В Китаї вже розробляються,  проходять випробовування і готуються до експлуатації машини чергового покоління. До останніх відносяться щонайменше розвідувальні і бойові БПЛА малої помітності (stealth), апарати з підвищеною автономністю (можливість самостійного виконання окремих завдань) тощо. Незважаючи на тотальну таємність нових розробок, притаманну Китаю, відомо, наприклад, про початок розробки в CASIC БПЛА далекої дальності дії з елементами stealth або БПЛА, здатного діяти на висотах від 20 до 100 км.

За даними експертів, Китай останнім часом стрімко нарощує виробництво власних БПЛА, які є значно дешевшими, ніж західні аналоги. Відтак, вони матимуть позитивні експортні перспективи на зовнішньому ринку і тому ця обставина викликає значну стурбованість на Заході, особливо у США.

Володимир Заблоцький,

 оглядач ІКК Defense Express