ЗАКОНОМ ПРО НАЦБЕЗПЕКУ ПРОПИСАНА ЖОРСТКА ВЕРТИКАЛЬ ПІД ДВОХ ЛЮДЕЙ — ПРЕЗИДЕНТА І СЕКРЕТАРЯ РНБО – КОЛИШНІЙ ГОЛОВА СБУ

У тексті Закону про національну безпеку я перш за все бачу посилення та надання нових контролюючих повноважень секретарю РНБО. Я бачу жорстке підпорядкування і Президенту, і секретарю РНБО повноважень у секторі безпеки і оборони.

Такий коментар дав газеті «День» (21 червня 2018 р.) колишній голова Служби безпеки України Валентин Наливайченко.

За його словами, «хотів того парламент чи ні, але для мене це несподівано і думаю, що це не є правильним ходом — парламент віддав усі контролюючі функції за майже всіма державними органами в секторі оборони й безпеки зокрема й СБУ». Він додав наступне: «Це й звітність, і підконтрольність, і багато інших засобів контролю. У законі залишилось для всіх органів безпеки тільки раз на рік письмовий звіт до парламенту. Це новація, яка значно звужує парламентський контроль за сектором безпеки і оборони».

В.Наливайченко переконаний, що цим законом не запроваджуються форми громадського контролю. «Навпаки — звужуються. Громадський контроль обмежується лише обговоренням, участю в обговоренні окремих питань і не більше того. Я нагадую, що громадський контроль відповідно до європейських норм — це можливість контролювати законність діяльності всіх правоохоронних органів та органів безпеки. Цей важливий момент у згаданому законі абсолютно обійшли. І думаю, що перше за що нас будуть критикувати європейські партнери — це за те, що так і не запроваджений такий громадський контроль за законністю діяльності відповідних служб».

Колишній глава СБУ також підкреслив, що законодавці так і не наважились в ухвалений закон прописати, що головним у діяльності органів безпеки й оборони є захист безпеки громадянина. «Акцентую на цьому. Є національні безпека, але, де безпека громадянина України?», — наголосив експерт.

«Насправді нинішнім законом про національну безпеку прописана жорстка вертикаль під двох людей — Президента і секретаря РНБО. Але так і не з’явилася там контррозвідка, не з’явився окремо Антитерористичний центр. Проте повторили один у один положення вже діючих законів. Це така собі юридична тавтологія», — вважає Наливайченко.