АУДИТ «УКРОБОРОНПРОМУ»: ПИТАНЬ БІЛЬШ, НІЖ ДОСТНЬО

Незважаючи на гучні заяви як старої влади, так і осіб, наближених до
команди Президента України Зеленського про невідкладність заходів щодо
проведення міжнародного аудиту Державного концерну «Укроборонпром», і
навіть виділення урядом 32 млн грн на цей захід, зазначене питання
залишається одним із найбільш дискусійних в експертному середовищі.

При цьому серед основних питань, відповіді на які досі не озвучені ні
старою ні новою президентськими командами, залишаються наступні:

Яка головна мета і завдання міжнародного аудиту? Чому, всупереч
міжнародній практиці, яка передбачає проведення подібних аудитів, як
правило, напередодні виходу компаній, що підлягають аудиту, на ІРО,
українська влада наголошує на необхідності перевірки фінансового стану
державних підприємств ОПК та виявлення ланцюгів постачання матеріалів,
вузлів та комплектуючих до озброєння і військової техніки?

Чи отримав «Укроборонпром» увесь перелік інформації, доступ до якої
потребуватиме вибрана компанія-аудитор? Чи погоджено із компетентними
органами України питання передачі цієї інформації іноземній стороні? Чи
узгоджено порядок використання (зберігання) результатів аудиту чи не
завдасть шкоди національній безпеці і національним інтересам України
розголошення певної інформації?

Не відкриємо таємниці Полішинеля, що у проведенні міжнародного аудиту «Укроборонпрому» такого формату і такого масштабу зацікавлені насамперед «потенційні» іноземні та вітчизняні інвестори, які у разі приватизації об’єктів ОПК хотіли б за мінімальну ціну придбати найпривабливіші активи.

Проте, якщо йдеться про перспективи приватизації чи створення
спільних підприємств, то держава мала б спочатку провести їх
корпоратизацію та підготовку до приватизації (у тому числі й підготовку до
проведення міжнародного аудиту), щоб не продати їх за безцінь.

Якщо ж, як наголошують експерти з команди нового президента, мета
аудиту — виявити і припинити сірі схеми постачання та реальний фінансовий
стан підприємств «Укроборонпрому», то, давайте будемо щирими – з цим завданням успішно впоралася б Рахункова палата, Держаудитслужба та правоохоронні органи, які поки що не обтяжені надмірною опікою провладних структур.

Валентин Бадрак, 

директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР)